Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Höstbudgeten: Reklamskatten sänks

UPPDATERAD. Nu börjar regeringens successiva avveckling av reklamskatten. Dessutom föreslår regeringen en höjning av radio- och tv-avgiften.


Publicerad: 20 September 2016, 07:06
Uppdaterad: 20 September 2016, 12:04

Ämnen i artikeln:

ReklamskattRegeringenTU

Trots en bred majoritet i riksdagen för ett avskaffande, blir reklamskatten kvar. Som utlovat föreslår dock regeringen nu en sänkning av skatten, i sin höstbudgetproposition som presenteras på tisdagen.

Regeringens plan är att stegvis avveckla skatten, med start i en sänkning från och med nästa år.

Förslaget innebär att skatten på annonser i tidningar och tidskrifter sänks från 3 procent till 2,5 procent, och att skattesatsen för övriga annonser och reklam sänks från 8 procent till 7,65 procent.

Samtidigt höjs gränsen för återbetalning av reklamskatt avseende annonser i tidningar och magasin från ett belopp motsvarande en skattepliktig omsättning på högst 50 miljoner kronor till 75 miljoner kronor per år. Gränsen för redovisningsskyldighet för reklamskatt för övriga annonser och reklam höjs från 20 000 kronor till 60 000 kronor.

Sänkningen förväntas minska skatteintäkterna med 20 miljoner kronor 2017, skriver regeringen i budgetpropositionen.

Regeringens beslut att stegvis avveckla reklamskatten presenterades förra hösten. Beslutet välkomnas av Tidningsutgivarna, TU.

– Det är välkommet att regeringen tar ännu ett litet steg för att avskaffa den konkurrenssnedvridande reklamskatten, men TU anser att den nu, en gång för alla, borde avskaffas i sin helhet, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter i ett pressmeddelande.

Regeringen lämnar presstödet i stort sett oförändrat i sitt budgetförslag, med undantaget att driftsstödet till endagarstidningar räknas upp med 5 procent.

Budgetförslaget innehåller också en förlängning av det så kallade utvecklingsstödet, för att underlätta möjligheten till fleråriga utvecklingsprojekt.

Regeringen föreslår även en höjning av tv- och radioavgiften, med 124 kronor per år från och med den 1 januari 2017. Avgiften för 2016 var 2.216 kronor. Enligt regeringens budgetförslag blir den 2.340 kronor om året.

 

Ämnen i artikeln:

ReklamskattRegeringenTU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.