Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Hon tar över fyra av Allers största familjetidningar

Publicerad: 1 Juli 2019, 12:30

Susanne Lindén ska basa över en kvartett familjetidningar.

Susanne Lindén blir ny chefredaktör för fyra av Aller medias största familjetidningar – Allers, Allas, Hemmets Veckotidning och Året Runt.


Ämnen i artikeln:

AllerAller Media

Pia Ljungqvist går i pension. Hon har varit på Aller Media sedan 2007 och chefredaktör för Hemmets Veckotidning och Året Runt sedan 2011 respektive 2017.  

Hon lämnar därmed över till kollegan Susanne Lindén som blir chefredaktör för fyra av mediehusets fem största familjetidningar: Förutom Allers och Allas (som hon basar för i dag) läggs Hemmets Veckotidning och Året Runt till hennes arbetsuppgifter. 

Dessutom blir hon ansvarig utgivare för den digitala samlingsplatsen Allas.se. Hon är sedan tidigare också chefredaktör för Allers Trädgård. Tillsammans har dessa magasin och allas.se en räckvidd på 2,2 miljoner läsare.

Susanne Lindén har en bakgrund från Kvällsposten och Expressen där hon varit alltifrån reporter till redigerare, bildchef, nyhetschef, redaktionschef och tf chefredaktör. 2016 började hon arbeta på Aller media. 

Hur tror du att det kommer att fungera att ansvara för så pass många titlar? 

– Jag tror att det kommer fungera bra. Vi har genomfört många förändringar de senaste åren här på redaktionen i Malmö och nu jobbar vi på ett lite annorlunda sätt med deskar som producerar material till många olika varumärken. 

Exempelvis hälso-, fiction-, mat- och trädgårdsdesk. På de flesta deskarna finns varumärkesansvariga.

– När vi har öppnat upp mellan de olika redaktionerna så känns det ganska naturligt att göra så här i ledningen också, vi får en bättre samsyn så. Man kanske kan tänka att det är fyra tidningar som ska konkurrera med varandra, de står ju i tidningshyllan bredvid varandra. Men vi anser att vi har en bra möjligheter att optimera säljet ut mot läsarna när vi nu jobbbar mer öppet mellan de fyra varumärkena, säger Susanne Lindén. 

Redaktionscheferna har också har en viktig roll i den nya organisationen, poängterar hon.
– De är alla personer som jag har stort förtroende för och jag vet att vi tillsammans kommer att fortsätta ge läsarna det de vill ha.

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AllerAller Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.