Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Historietitlarna på frammarsch

Publicerad: 2 Oktober 2013, 21:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

Historietitlarna har haft några gynnsamma år. I senaste Orvesto Konsument fortsätter de att öka räckvidderna.


Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Allra mest ökar Militär Historia som går från en räckvidd på 51 000 läsare till 60 000 läsare i Orvesto Konsument 2013:2. Det är en ökning på 18 procent, jämfört med årets andra mätning 2012, och är tidningens nästa högsta räckvidd sedan den började mätas 2010.

Även Allt om Historia och Teknikhistoria noterar sina näst högsta räckvidder. Allt om Historia ökar med 7 procent till 217 000 läsare och Teknikhistoria ökar med 5 procent till 41 000 läsare. Allt om Historia har inte haft en högre räckvidd sedan 2011. Teknikhistoria hade sin högsta räckvidd i Orvesto Konsument 2013:1 då tidningen nådde 45 000 läsare.

Världens Historia, å sin sida, noterar den allra högsta räckvidden sedan titeln började mätas 2006. Tidningen når nu 190 000 läsare, vilket är en ökning på 9 procent jämfört med motsvarande mätning 2012.

Den i Orvesto Konsument äldsta historietidningen, Populär Historia, ökar räckvidden med 9 procent till 179 000 läsare.

I övrigt är det få glädjesiffror i Orvesto Konsument. Värt att notera är dock att tre titlar i modesegmentet ökar räckvidden.

Femina ökar med 7 procent till 220 000 läsare, M Magasin ökar med 6 procent till 140 000 läsare och Frida ökar med 5 procent och når därmed 44 000 läsare.

Ett av de största tappen står Aftonbladets bilaga Wellness för. Tidningen rasar med hela 44 procent till en räckvidd på 93 000 läsare. Även Aftonbladets tv-bilaga gör ett stort tapp och minskar med 31 procent till 338 000 läsare.

Också Digitalfoto för Alla gör en svag mätning och minskar med hela 38 procent. Tidningen når nu 48 000 läsare.

Kolla in fler räckvidder i dokumentet här uppe till höger.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev