Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Hembakat upp 34 procent

Publicerad: 30 September 2015, 21:01
Uppdaterad: 9 Mars 2016, 08:50

Tidningen Hembakat är en av vinnarna i årets andra Orvesto Konsument.


Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Tidskrifterna fortsätter att tappa läsare, visar årets andra Orvesto Konsument. Men det finns ljuspunkter.

LRF Medias Hembakat är en av mätningen vinnare med en räckviddsökning på hela 34 procent. Hembakat började som en oneshot 2009, men ges nu ut nio gånger per år. Totalt har tidningen 114 000 läsare, enligt Orvesto Konsument.

Även Aller Medias Residence och Egmont Publishings Åka Skidor står för stora ökningar. Båda titlarna ökar räckvidden med 13 procent. Residence har därmed 87 000 läsare, medan Åka Skidor når 69 000 läsare.

Men många segment har det tufft.

Veckotidningarna, som under flera år var förlagens kassakor, tappar samtliga i räckvidd. Men titlarna är fortfarande stora med svenska mått mätt.

Hemmets Journal tappar nästan 8 procent till 375 000 läsare, Året Runt tappar nästan 7 procent till 295 000 läsare och Allas tappar drygt 6 procent och har därmed 291 000 läsare. Allers och Hemmets Veckotidning får båda se nästan 5 procent av läsekretsen försvinna och når därmed 409 000 respektive 362 000 läsare.

Men även mode/kvinna-segmentet och motorsegmentet får se räckvidderna falla.

Inom modesegmentet står Frida, Plaza Kvinna, Vecko-Revyn och Solo för de största tappen.

Inom motorsegmentet är det Trailer, Trucking Scandinavia, Traktorvärlden och Aftonbladets bilbilaga som drabbas hårdast av fallande räckvidder.

Och tappen är stora.

Trailer backar med 26 procent till 49 000 läsare, Trucking Scandinavia tappar 22 procent till 32 000 läsare. Traktorvärlden får se räckvidden falla med 19 procent till 26 000 läsare och Aftonbladet Bil tappar 24 procent av räckvidden och når därmed 65 000 läsare.

Kolla i fler räckvidder i dokumentet här uppe till höger.

LÄS ÄVEN:

Kvällspressen tappar räckvidd

Orvesto Konsument 2015:2 genomfördes 1 maj-31 augusti. Totalt deltog 13 066 respondenter i undersökningen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev