Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Helin och Settman om det tuffa beskedet: "Sorgligt, tråkigt och tungt"

Publicerad: 30 September 2011, 10:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:56

Upp till 85 tjänster försvinner när Aftonbladet ska spara in 100 miljoner kronor. För dagensmedia.se berättar vd Anna Settman och chefredaktör Jan Helin om det tuffa beskedet som de tvingades ge sin personal i morse.


Så mycket som var femte medarbetare kan tvingas gå när Aftonbladet tvingas spara 100 miljoner kronor.

– Det som är tungt en sådan här dag är att journalister drabbas. Som arbetsgivare för Aftonbladet kan jag inte längre ha en lika stor redaktion och det känns självklart både sorgligt, tråkigt och tungt, säger Jan Helin till dagensmedia.se.

Dagensmedia.se har i flera artiklar berättat om den strukturomvandling som Aftonbladet står inför. Fokus ska flytta från print till online. Det är också anledningen till att tidningen nu tvingas banta.

– Det som hela mediebranschen går igenom nu är en väldigt stark rörelse från läsning i print till digital läsning. Vi befinner oss också i en situation där det finns en osäkerhet i hur Sveriges ekonomi utvecklas. Därför känns det viktigt att vi redan nu vidtar åtgärder för att säkerställa resultatet långsiktigt. Vi har en position att försvara och har alltid varit modiga och gått först ut. Därför tar vi de här stora greppen redan nu, säger Anna Settman och fortsätter:

– Attraktionskraften i Aftonbladets varumärke har aldrig varit starkare än vad det är nu och det gör att det kan vara väldigt svårt att förstå varför Aftonbladet, som har så många läsare och levererar ett bra resultat måste spara. Men omställningen går väldigt fort och vi måste säkra den positionen även i framtiden.

Merparten av de upp till 85 personer som tvingas gå finns på redaktionen, som har 323 anställda.

Både Jan Helin och Anna Settman bedyrar att print fortfarande är viktigt för tidningen, trots att allt nyhetsarbete nu sker mot nätet.

– Det är klart att vi vill driva och utveckla papperstidningen så länge som det bara går. Både för att vi älskar print som produkt men också för att intäkterna ser ut som de gör. Men nu handlar det om att hitta en bra organisation för framtidens utmaningar, säger Anna Settman.

Jan Helin:

– Papperstidningen är en jättefin produkt som vi är jättestolta över, men förr eller senare måste vi förhålla oss till att vi har 1 miljoner läsare i print och 2 miljoner läsare digitalt. Det är en kraft så genomgripande att det förändrar sättet som vi jobbar med nyheter.

Hur ser ni på fackets kritik om att informationen om sparpaketet har varit bristfällig?

– Jag håller med om att det här inte är en önskad sitution och det är olyckligt att vi inte kan prata med medarbetarna innan börsen har informerats. Men det är tyvärr den verklighet som styr. Vi är låsta av de regler som gäller på börsen och har fått tydliga direktiv från Oslo.

Anna Settman:

– Vi måste följa reglerna för att inte drabbas av skadestånd, men det är klart att vi vill prata med våra medarbetare först, så länge det är möjligt.

Har det varit svårt att förklara omställningen till det digitala för medarbetarna?

– Våra medarbetare är begåvade och har en stor insikt i vad som händer. Det är klart att det är tråkigt för alla att deras kollegor måste sluta på Aftonbladet, men jag tror att alla förstår den utmaning som vi står inför. Vår uppgift är att säkerställa framtiden, säger Anna Settman.

Hur kommer det redaktionella påverkas av nedskärningarna?

Jag tror inte att papperstidningen kommer bli sämre, men det blir så klart en stor mental och kulturell förflyttning och det är den stora grejen, säger Jan Helin.

Exakt vilka tjänster som påverkas av nedskärningarna är inte klart i dagsläget.

– Vi börjar förhandlingarna med facket på måndag och min förhoppning är att det ska gå så pass fort att vi kan visa våra medarbetare hur organisationen ska se ut. Däremot kan jag inte gå in på några detaljer, det vore att inte respektera förhandlingarna.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.