Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

HBTQ-magasin söker annonsörer

Publicerad: 30 november 2011, 07:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:48

Magasinet för lesbiska tjejer, Lotus magazine, fick EU-stöd för att lansera det första numret. Nu jagar redaktionen annonsörer till ett nytt nummer i mars.


– Lotus är en typisk tjejtidning men med ett nytt perspektiv, den riktar sig till tjejer som gillar tjejer. Den stora skillnaden jämfört med andra magasin är att vi har bytt ut ordet ”han” mot ”hon”, säger Christoffer Friman en av upphovsmakarna bakom Lotus magazine.

Det första numret av Lotus, som släpptes i slutet av oktober, finansierades av EU-projektet Ung och aktiv och saknade därför annonser. Efter att premiärnumret av HBTQ-magasinet uppmärksammats i media satsar nu arbetsgruppen på en ny utgåva. Denna gång eftersöks annonsörer.

– Responsen för det första numret har varit överväldigande bra. Nu satsar vi på att göra ett nytt nummer i mars. Intresserade annonsörer har redan hört av sig utan att vi har kontaktat dem först, säger Christoffer Friman.

Vilken typ av annonsörer riktar ni er till?

– Egentligen alla som vill och som har en hälsosam syn på HBTQ, säger han.

Är det svårt att hitta annonsörer till en tidning som Lotus magazine?

– Det kan finnas både för- och nackdelar med att hitta annonsörer till en tidning för unga HBTQ-tjejer. Vissa kan nog vara lite osäkra på målgruppen, men just för att det är så unikt och nytt tror jag att det är positivt.

Någon jätteupplaga är det dock inte tal om. Första numret av Lotus magazine gavs ut i 500 exemplar och såldes för 35 kr endast via tidningens sajt och den feministiska bokhandeln Hallongrottan.

– Framöver siktar vi på prenumerationsservice och 1 000 exemplar som ska ges ut kvartalsvis. Något pris för nästa nummer har vi ännu inte bestämt, säger Christoffer Friman.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.