Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Här är vinnarna på Tidskriftsgalan

Publicerad: 14 November 2014, 06:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Igår gick den årliga Tidskriftsgalan av stapeln. Här är alla vinnarna.


Tidskriftspriset delas ut av Sveriges Tidskrifter och ska premiera personer och tidskrifter som på något sätt utvecklat branschen.

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS

Form, Mandelgren Magazine

Motivering: Tidningsmakeri i bästa klass. Kvalitet in i minsta detalj. Lyfter med samhällsperspektiven, tar ämnena till nya nivåer och kröner det hela med ett kungligt avslöjande. För Formen i tiden. Vinnaren är Form.

Jury Årets Tidskrift Fackpress: Anneli Rogeman, vd We Effect, tidigare chefredaktör och vd för Tidningen Vi (ordf.), Axel Andén, chefredaktör Medievärlden och Medievärlden Premium samt Anna Kult, featurechef Aftonbladet.

 

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS

Svensk Damtidning, Aller media

Motivering: Det finns tidskrifter som dansar en säsong. Och det finns tidskrifter som lever ett årtionde. Det finns magasin som firar silverbröllop med sina läsare och får en guldklocka av sitt förlag. Men det finns bara en tidskrift som lyckas med bedriften att både vara i tiden och i traditionen utan att slå knut på sig själv. En gång i forntiden var vår vinnare en stökig blaska som bråkade med kändisar och blev stämd då och då. Men det är så länge sedan att vi knappt minns det. I dag är vår vinnare en vinstmaskin och en läsfest för alla oavsett om du bor i slott eller koja. Grattis Svensk Damtidning.

Jury Årets Tidskrift Populärpress: Malou von Sivers, journalist och programledare TV4 (ordf.), Margret Atladottir, redaktör Politism och Viggo Cavling, entreprenör och föreläsare.

 

ÅRETS DIGITALA TIDSKRIFT

Dagenssamhalle.se, Dagens Samhälle

Motivering: Tydlig och engagerande läsglädje som skapar angelägen debatt för beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Vinnaren i årets digitala tidskrift är Dagenssamhalle.se!

Jury Årets Digitala Tidskrift: Hanna Larsson, onlinesamordnare Nyhetsdivisionen SVT (ordf.), Christopher Holmerin, vd Ad Lantic Media AB och Kalle Jungkvist, senior advisor Schibsted Sweden.

 

ÅRETS INNOVATIVA SATSNING

Tidningen Chef, Battle of the numbers

Motivering: Årets vinnare har fått stort genomslag och både tidskriftens varumärke och affär är vinnare. Innovation handlar om att våga utmana och göra annorlunda - vinnaren har vidgat gränserna för hur en tidskrift kan arbeta. Ambitionen inspirerar och resultatet imponerar. Vinnare är tidningen Chef för Battle of the numbers.

Jury Årets Innovativa satsning: Hans Sydow, strateg Youmeagency (ordf.), Lena Israelsson, research manager Walt Disney Nordic och Olle Lidbom, vd Oxys.

 

ÅRETS OMGÖRNING

Mobil, South Square Publishing

Motivering: En smal tidskrift med tydlig profil. Årets omgörning är genomarbetad och utgår från grundförutsättningarna på smartast möjliga sätt. Färgsprakande omslag och renodlad insida som skapar en sober och trovärdig tidskrift om mobiltelefonen. Vinnare är Mobil.

Jury Årets Omgörning: Axel Björklund, redaktör Dagens Nyheter Lördag (ordf.), Stina Cederholm, featurechef Svenska Dagbladet och Angela Tillman Sperandio, kommunikationschef Arkitektur- och designcentrum.

 

ÅRETS OMSLAG

Filter nr 39 (2014), Magasinet Filter

Motivering: Ett slagkraftigt omslag fångar sin publik genom att såväl lita på idéns kraft som publikens intelligens – och misstror regeln om att mest gällt och mest grällt får uppmärksamheten. Årets omslag vågar utmana ögat och tanken genom att bygga ett aha-ögonblick: fest och sötma blir till beska och mänsklig katastrof. Filter har gjort årets omslag.

Jury Årets Omslag: Anders Ahlberg, ledningskonsult Mediemakarna (ordf.), Ulrica Lindblom, försäljnings- och kommunikationschef Linum och Nina Ulmaja, designansvarig Albert Bonniers Förlag.

 

ÅRETS AD

Nina Oja, Styleby

Motivering: En tidskrift som omedelbart signalerar nödvändig läsning för den som vill ha koll. En internationell känsla och ett personligt tilltal gör att man känner sig förtrogen med avsändarna. Med en stram och samtidigt punkig form ger Styleby och Nina Oja oss en initierad moderesa.

Jury Årets AD: Axel Björklund, redaktör Dagens Nyheter Lördag (ordf.), Stina Cederholm, featurechef Svenska Dagbladet och Angela Tillman Sperandio, kommunikationschef Arkitektur- och designcentrum.

 

ÅRETS ANNONSSÄLJARE

Magdalena Egelin, Bonnier Tidskrifter

En jury nominerar i ett första led upp till sex värdiga kandidater. Juryn har bestått av Anna Fröberg Eriksson, Print/OOH Director Starcom, Nicklas Grundström, Head of Print & OOH IUM, Ramona Reander Buckholt, Print & OOH Director/Account Manager Mindshare, Linda Walving, Print Director Zenith och Frida Åberg, Client Service Director PHD.

Pristagaren utses sedan i en omröstning bland de cirka 200 medierådgivare som de senaste åren genomgått Sveriges Tidskrifters utbildning Diplomerad Tidskriftsrådgivare (DTR).

 

ÅRETS JOURNALIST

Birgitta Forsberg, Affärsvärlden

Motivering: Årets journalist lyckas öppna dörrar till slutna världar, där vi andra sällan får chansen att komma in. Med stor relevans för skattebetalarna och genom ett dramatiserande berättande med omdöme: Här får läsarna en imponerande inblick i toppspelet om miljarderna och det ytterst nära samarbetet mellan näringslivet, försvaret och politiken. Årets journalist är Birgitta Forsberg.

Jury Årets Journalist: Frida Boisen, chefredaktör GT (ordf.), Lasse Bengtsson, journalist och Annicka Flovin, rektor Poppius.

 

ÅRETS GENOMBROTT

Christian Geijer, Bonnier Tidskrifter

Motivering: För att ha visat de sociala framfötterna på ett inspirerande sätt i en gren där tidskriftsvärlden har varit sen ur startblocken. Årets vinnare är Christian Geijer.

Jury Årets Genombrott: Jonas Nordling, förbundsordförande Journalistförbundet (ordf.), Urban Hilding, vd Initiativ Universal (IUM) och Anette Novak, vd för Interactive Institute Swedish ICT.

 

ÅRETS KRÖNIKÖR

Johan Norberg, Tidningen Vi

Motivering: Insiktsfullt, inbjudande och alltid med en humanistisk grundton som vibrerar i ord och fraseringar. Årets krönikör visar hur världen berikas i mötet med andra kulturer. Med stort kunnande och hjärta spelas talande scener ur vår vardag upp. Berättelser som ställer frågor om det riktigt viktiga: Vad kan du och jag med enkla medel göra, för att öka toleransen, förståelsen och kärleken människor emellan. Vinnare i kategorin Årets krönikör är Johan Norberg.

Jury Årets Krönikör: Frida Boisen, chefredaktör GT (ordf.), Lasse Bengtsson, journalist och Annicka Flovin, rektor Poppius.

 

ÅRETS MEDIERÅDGIVARE

Karoline Olsson, Vizeum

En jury nominerar i ett första led värdiga kandidater. Juryn består av Lotta Cederbom, annonsdirektör Aller media, Åsa Olow, KAM-säljare Bonnier Creative, Daniel Hamrin, Creative sales Egmont Publishing, Mike Kolacz, vd Informa och Johan Gahlin, försäljningsdirektör Talentum.

Pristagaren utses sedan genom en omröstning bland de ca 350 annonssäljare, från stora till små säljorganisationer, som gått Sveriges Tidskrifters annonssäljarutbildning Diplomerad Flerkanalssäljare.

 

SVERIGES TIDSKRIFTERS STORA PRIS

Mattias Göransson och Tobias Regnell, Offside Press

Motivering: En målmedveten och konsekvent satsning på magasinsjournalistik, med långa och väl genomarbetade reportage, har gjort att årets pristagare, mot alla odds och utan kapitalstarka ägare, kunnat skapa en framgångssaga. Med viktiga ställningstaganden för press- och yttrandefrihet har de dessutom visat att tidskrifterna spelar roll och aldrig får hamna offside i samhällsdebatten. Sveriges Tidskrifters Stora Pris 2014 går till Mattias Göransson och Tobias Regnell.

Jury Sverige Tidskrifters Stora Pris: Hans Larsson, f.d. chefredaktör Dagens Arbete (ordf.), Amelia Adamo, chefredaktör M-magasin och Devrim Mavi, chefredaktör Hotellrevyn.

 

ÅRETS SKOLTIDSKRIFT

HGY Magazine, Huddingegymnasiet

Motivering: Tidningen engagerar omedelbart läsaren med berörande och angelägna texter som tar avstamp från skribenternas egna upplevelser och känslor. Många kommer till tals i den breda och tilltalande blandningen av intervjuer, granskande reportage och skildrande texter som visar på tidningens hjärta och mångfald. Vinnaren i årets skoltidskrift är HGY Magazine från Huddingegymnasiet.

Jury Årets Skoltidskrift: Linda Öhrn Lernström, chefredaktör Mama/Family Living (ordf.), Annina Adolfsson, KAM Postnord Sverige AB och Emilie Johansson, förbundsorganisatör, Ung Media.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev