Här är Sveriges mest lästa magasin digitalt

2018-06-12 08:00  
"De mest lästa tidningarna är ”kändistidningarna”, de har en fördel eftersom de kommer ut veckovis och inte månadsvis", säger vd Jörgen Gullbrandson. Foto: Press

Den digitala magasinläsningen är större än den fysiska, enligt Readlys nya undersökning.

Den digitala magasinappen Readly kartlägger varje år svenskarnas läsvanor i appen. Årets undersökningen visar att vi i Sverige läser mer magasin digitalt jämfört med fysiska upplagor sett till dagligt bruk.

Undersökningen visar att en genomsnittlig användarna läser nästan varje dag, 22 gånger i månaden och runt 21 minuter per tillfälle. Det är nästan dubbelt så mycket som man lägger på pappersmagasin, enligt Readlys jämförelse med siffror från Mediebarometern 2017.

Under året 2017 konsumerade den svenska marknaden 19 miljoner digitala magasin, en ökning med 33 procent från året innan.

– Det är fantastiskt, med tanke på hur mycket det finns att konsumera i världen, att våra användare spenderar 7 timmar per månad, säger Readlys vd Jörgen Gullbrandson till Dagens Media och fortsätter:

– De som konsumerar magasin digitalt läser också mer än de som läser papper. Det som främst ligger bakom det är att läsarna får rekommendationer på vad man kan läsa härnäst och det främjar läsandet.

De kategorier som toppar läsningen är kändis- och nöjespress, livsstilsmagasin för kvinnor samt hem och trädgård – oavsett ålder.

– De mest lästa tidningarna är ”kändistidningarna”, de har en fördel eftersom de kommer ut veckovis och inte månadsvis. Det är också en enklare form av läsning som är lätt att läsa medan du exempelvis åker tunnelbana och bara har 20 minuter på dig, då sätter du dig inte och läser magasin som ”Filter”.

Jörgen Gullbrandson tillträde som ny vd för Readly så sent som i mars i år. Planen framåt är att "rädda magasinsläsningen".

– Min ambition är att kunna växa i stort. Vi ser att magasinbranschen har minskat globalt sett till antalet utgivna tidningar och annonsintäkter. Inom det digitala magasinsläsandet som växer vill vi spela en viktig roll, och om jag sticker ut hakan: rädda magasinsläsningen. Du får läsa hur mycket du vill för ett fast pris via Readly. Det är något som konsumenterna gillar, vilket vi har sett i andra branscher också.

Tio mest lästa titlarna i Sverige 2017:

1. Hänt Extra
2. Hänt i Veckan
3. Svensk Damtidning
4. Klick!
5. Extra
6. Leva & Bo
7. Aftonbladet söndag
8. Expressen söndag
9. Veckans NU
10. Allas

Tio mest lästa titlarna i Sverige 2017 baserat på kön:

Kvinnor:
1. Hänt Extra
2. Hänt i Veckan
3. Svensk Damtidning
4. Klick!
5. Leva & Bo
6. Extra
7. Aftonbladet Söndag
8. Expressen Söndag
9. Veckans NU
10. Allas

Män:
1. Vi Bilägare
2. Råd & Rön
3. Hänt i Veckan
4. Hänt Extra
5. Klick!
6. M3
7. Extra
8. Expressen Söndag
9. Aftonbladet Söndag
10. Ljud & Bild

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt