Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Här är Sveriges mest lästa magasin digitalt

Den digitala magasinläsningen är större än den fysiska, enligt Readlys nya undersökning.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Juni 2018, 06:00
Uppdaterad: 12 Juni 2018, 06:09

Ämnen i artikeln:

Readly

"De mest lästa tidningarna är ”kändistidningarna”, de har en fördel eftersom de kommer ut veckovis och inte månadsvis", säger vd Jörgen Gullbrandson. Foto: Press

Den digitala magasinappen Readly kartlägger varje år svenskarnas läsvanor i appen. Årets undersökningen visar att vi i Sverige läser mer magasin digitalt jämfört med fysiska upplagor sett till dagligt bruk.

Undersökningen visar att en genomsnittlig användarna läser nästan varje dag, 22 gånger i månaden och runt 21 minuter per tillfälle. Det är nästan dubbelt så mycket som man lägger på pappersmagasin, enligt Readlys jämförelse med siffror från Mediebarometern 2017.

Under året 2017 konsumerade den svenska marknaden 19 miljoner digitala magasin, en ökning med 33 procent från året innan.

– Det är fantastiskt, med tanke på hur mycket det finns att konsumera i världen, att våra användare spenderar 7 timmar per månad, säger Readlys vd Jörgen Gullbrandson till Dagens Media och fortsätter:

– De som konsumerar magasin digitalt läser också mer än de som läser papper. Det som främst ligger bakom det är att läsarna får rekommendationer på vad man kan läsa härnäst och det främjar läsandet.

De kategorier som toppar läsningen är kändis- och nöjespress, livsstilsmagasin för kvinnor samt hem och trädgård – oavsett ålder.

– De mest lästa tidningarna är ”kändistidningarna”, de har en fördel eftersom de kommer ut veckovis och inte månadsvis. Det är också en enklare form av läsning som är lätt att läsa medan du exempelvis åker tunnelbana och bara har 20 minuter på dig, då sätter du dig inte och läser magasin som ”Filter”.

Jörgen Gullbrandson tillträde som ny vd för Readly så sent som i mars i år. Planen framåt är att "rädda magasinsläsningen".

– Min ambition är att kunna växa i stort. Vi ser att magasinbranschen har minskat globalt sett till antalet utgivna tidningar och annonsintäkter. Inom det digitala magasinsläsandet som växer vill vi spela en viktig roll, och om jag sticker ut hakan: rädda magasinsläsningen. Du får läsa hur mycket du vill för ett fast pris via Readly. Det är något som konsumenterna gillar, vilket vi har sett i andra branscher också.

Tio mest lästa titlarna i Sverige 2017:

1. Hänt Extra2. Hänt i Veckan3. Svensk Damtidning4. Klick!5. Extra6. Leva & Bo7. Aftonbladet söndag8. Expressen söndag9. Veckans NU10. Allas

Tio mest lästa titlarna i Sverige 2017 baserat på kön:

Kvinnor:1. Hänt Extra2. Hänt i Veckan3. Svensk Damtidning4. Klick!5. Leva & Bo6. Extra7. Aftonbladet Söndag8. Expressen Söndag9. Veckans NU10. Allas

Män: 1. Vi Bilägare2. Råd & Rön3. Hänt i Veckan4. Hänt Extra5. Klick!6. M37. Extra8. Expressen Söndag9. Aftonbladet Söndag10. Ljud & Bild

Ämnen i artikeln:

Readly

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.