Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Här är nya utgåvan av Dagens Media

Publicerad: 10 April 2019, 08:08

DAGENS MEDIA MAGASIN. Hur förbereder sig annonsörer och byråer inför Amazons intåg på den svenska marknaden? Och hur sökoptimerar man på Amazon? Det är ett par av frågorna som Dagens Media besvarar i nya utgåvan. Dessutom intervjuar vi Swish första marknadschef och tar reda på vilka möjligheter som 5G skapar.


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaAmazon

Med massivt ökande annonsintäkter har Amazon på allvar seglat upp som en stark konkurrent till Google och Facebook.

I Sverige rustar både annonsörer och mediebyråer febrilt för e-handelsjättens intåg.

Sedan starten 1994 har Amazon vuxit till att bli en av världens största e-handelsjättar – med en nettoomsättning på knappt 233 miljarder dollar 2018 – samtidigt som man erövrat och gett sig in i allt fler affärsområden. Amazons affärsområden sträcker sig alltifrån streaming, produktion av film och serier och molntjänster, till smarta högtalare, röstassistenten Alexa och kassalösa Amazon Go-butiker. 

Grundaren Jeff Bezos är idag världens rikaste man någonsin och uppskattas vara god för 156 miljarder dollar netto. Han är dessutom den första personen i världen som lyckats skapa sig en förmögenhet på över 100 miljarder dollar. 

Under 2018 drog Amazon in enorma summor i annonsintäkter. Under det fjärde kvartalet 2018 drog Amazon in 3,4 miljarder dollar vilket redovisas under ”other” – intäkter som främst består av just annonsintäkter. Tillväxttakten är massiv, under det fjärde kvartalet 2017 låg annonsintäkterna ”bara” på 1,7 miljarder dollar. På helåret låg annonsintäkterna på 10,1 miljarder dollar.

Hur förbereder sig annonsörerna som bäst inför Amazons lansering, vad är det mest avgörande att tänka på vid sökoptimering på Amazon, vilka utmaningar ser mediebyråerna och hur ser några av Sveriges största annonsörer på Amazon? Det tar vi reda på i Dagens Medias stora Amazon-special. 

Läs mer om Amazon och hur annonsörerna ser på den nya konkurrenten i Dagens Media nummer 3, 2019. 

Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.  

Mer ur innehållet i Dagens Media nummer 3, 2019:

• Mediebyråerna ryter ifrån kring pitchandet – Med hjälp av nya, detaljerade, pitchrekommendationer vill Sveriges Mediebyråer få bukt med problemet.

• Marknadsföringsgurun Mark Ritson: ”Svenska är besatta av digitaliseringen”.

• 5G innebär ny konkurrens för mediebolagen – 5G kommer att förändra mediebranschen och möjliggöra för fler aktörer att producera professionell tv i realtid.

• KRÖNIKA. Demoskops Peter Bryngelsson: ”Datamängden kan vara en nackdel”.

• DISKUSSION. Mätbarhet och integrering med andra kanaler pekas ut som viktigast när fem experter samlas för att diskutera framtiden för influencer marketing.

• DIAGRAMMET. Så hittar kunderna nya varumärken.

• INTERVJUN. Som Swish första marknadschef är uppdraget för Pär Ekroth att bredda varumärket när fin tech-appen ger sig in i fler betalningsmiljöer.

• EXPERTEN SVARAR. Hur mäter jag köpen i rörligt bäst? Mediacom Patrick Wallin ger sina bästa råd.

• BACKSPEGELN. Metros anställda fick ingen lön i mars och Kronofogden har genomfört utmätning. Andra tongångar var det i februari 2017 när Mats Qvibergs bolag Custos köper Metro för 50 miljoner kronor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaAmazon

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev