Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Här är journalisternas önskelista till Sofia Olsson Olsén

Publicerad: 8 April 2016, 09:42
Uppdaterad: 8 April 2016, 09:50

Jämställdhet, närvaro och affärer. Här är journalisternas krav på Aftonbladets nya publisher Sofia Olsson Olsén.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSofia Olsson-Olsén

– Kvinnor borde få en större möjlighet att göra karriär, säger Susanna Vidlund, ordförande i journalistklubben på Aftonbladadet.

På ett stormöte i onsdags presenterades Sofia Olsson Olsén som ny publisher på Aftonbladet.

– Jag har jobbat här i nio år, jag känner folk och jag känner mig trygg i vem jag är. Dessutom finns det så extremt mycket kompetenta medarbetare, det är få förunnat att få sitta i den här positionen med alla dessa medarbetare som, för det mesta i alla fall, drar åt samma håll, sade Sofia OO i en tidigare intervju med Dagens Media.

Behöver jobba på jämställdheten

Susanna Vidlund, journalisternas klubbordförande på Aftonbladet är en av dessa medarbetare. Hon ser positivt på framtiden nu när Sofia Olson Olsén gått in och tagit över Jan Helins tidigare roll. Dagens Media bad Susanna Vidlund att lista medarbetarnas krav till Sofia Olsson Olsén.

  1. KUNSKAP. ”Hon är oerhört kunnig på publicist-sidan, sen kan jag tänka mig att hon behöver bygga på sin kompetens vad gäller affärs-sidan, genom att få hjälp av personer i sin omgivning”.
     
  2. NÄRVARO. ”En grej jag saknade med Jan Helin var hans närvaro på redaktionen och den där personliga kontakten. Sofia har alltid varit lättillgänglig och nu hoppas jag verkligen att hon inte tappar det som Publisher, fastän hon kommer bli mer upptagen nu”.
     
  3. FÖRÄNDRINGAR. ”Under Helins tid hade vi en hel del omorganisationer, vilket var väldigt påfrestande för oss alla och det känns skönt att Sofia var en av de som stod bakom oss i hur vi tyckte och kände. Nu gäller det att hon håller fast vid det, så att det förhoppningsvis inte kommer ske några större förändringar under den närmsta tiden, att de nya organisationen får sin tid att mogna”.
     
  4. JÄMSTÄLLDHET. ”Som kvinna och feminist var det oerhört roligt och höra att det blev en kvinna, verkligen en bonus! Här finns det saker som Aftonbladet måste jobba på idag, att kvinnor borde få en större möjlighet att göra karriär”.

Tidningen har sen tidigare fått riktad kritik mot mansdominansen bland cheferna på Aftonbladet. För ett år skrev kvinnor på tidningen ett protestbrev till ledningen som handlade om deras manskultur.

Susanna Vidlund är engagerad i jämställdhetsfrågor och vill se att Aftonbladet lyfter just det ämnet. Med Sofia Olsson Olsén som tidningens första kvinnliga publisher hoppas hon nu att det kommer ske en förändring.  – Jag vill gärna se att arbetsgivaren gör allt den kan för kvinnor, säger Susanna Vidlund till Dagens Media.

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.