Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Här är första Släkthistoria

Om två veckor landar första utgåvan av LRF Medias Släkthistoria i butikerna. Det långsiktiga målet är att sälja 20 000 exemplar.


Publicerad 2014-02-26 07:28
Uppdaterad 2015-12-06 12:46

Ämnen i artikeln:

LRF Media

Dela artikeln:

Redan i våras kunde Dagens Media berätta att LRF Media registrerat titeln Släkthistoria hos PRV. Den 13 mars ska första utgåvan landa i butik och då ska även en sajt vara på plats.

Precis som namnet antyder bygger tidningen främst på släktforskning, men den innehåller även artiklar om vardagshistoria, människoöden och livet förr. I den första utgåvan finns exempelvis en artikel om Greta Garbos släktträd och ett längre reportage om vallonerna, men även en släktforskarskola för nybörjare.

Redaktör för tidningen är Tord Karlsson och chefredaktör och ansvarig utgivare är Magnus Bergsten. Ad är Jacob Wiberg.

– Det känns väldigt bra, men det är tuffa tider att lansera en ny tidning i. Vår analysavdelning har hjälpt oss att göra intervjuer och folk är väldigt positiva. Vi tror stenhårt på tidningen och vi har också ett starkt stöd inom förlaget, säger Magnus Bergsten, som även är chefredaktör för systertidningen Populär Historia.

Släkthistoria har huvudsakligen marknadsförts via LRF Medias egna titlar. Exakt hur många prenumeranter tidningen har vill inte Magnus Bergsten avslöja, men berättar att man fått in ungefär dubbelt så många prenumeranter som förväntat för de första tre utgåvorna.

– Det är väldigt svårt att sia kring hur många exemplar vi kan sälja. Tittar vi på våra övriga titlar så går försäljningen upp och ner olika månader. Men jag hoppas att vi ganska snart kan ligga på en totalförsäljning, för både prenumeration och lösnummer, på 10 000 exemplar.

Det långsiktiga målet är att sälja omkring 20 000 exemplar inom två år.

– Det är där Populär Historia ligger idag och jag tror att den här tidningen har potential att bli minst lika stor.

Någon större annonsaffär är dock inte Släkthistoria. Av de totalt 76 sidorna är cirka 7 sidor annonser.

– Det finns några stora kommersiella aktörer inom vårt område och de har vi med oss. Men som för andra historietidningar är det kärvt att sälja annonser och vi räknar inte med att Släkthistoria blir en stor annonsaffär, utan den är läsardriven.

Under 2014 ska sex utgåvor av Släkthistoria ges ut. Dessutom får prenumeranterna ta del av ett digitalt nyhetsbrev.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.