Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Här är Egmonts mål fram till 2025

Publicerad: 10 januari 2022, 09:20

Steffen Kragh, koncernchef Egmont.

Foto: Nicolai Lorenzen

Egmont ska nå en omsättning på 28 miljarder kronor 2025. 2020 omsatte koncernen drygt 16 miljarder kronor.

Ämnen i artikeln:

Egmont

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Egmonts strategi fram till 2025 går under namnet ”Scale Up & Stand Out”. Den innebär att fem tillväxtområden ska fördubbla sina intäkter jämfört med 2020; digitala böcker, tv-streaming, tv- och datorspel, digitala byråer och e-handel.

För att målen ska Egmont investera cirka 70 miljarder kronor i innehåll.

– 2021 var ett starkt år för Egmont och det är mycket tillfredsställande att se hur fint Egmont har utvecklats med vårt medieinnehåll i den massiva internationella konkurrensen. Samtidigt har vi under de senaste åren byggt upp betydande nya affärer baserat på tre megatrender: att användarna streamar mer, spelar mer och handlar mer online, säger Egmonts koncernchef Steffen Kragh i ett pressmeddelande.

2025-strategin är en fortsättning på den digitala transformation som Egmont har genomgått de senaste åren. 25 procent av dagens verksamhet utgörs av nya affärer, som inte fanns för fem år sedan.

LÄS ÄVEN: Estelle Ejdeholm om Egmonts strategi framåt: ”Vi behöver titta på varje enskilt varumärke”

Egmont i Sverige bytte under förra året namn till Story House Egmont. Den totala nettoomsättningen för både verksamheterna Media och Agency, inom divisionen Story House, landade på 1 033 miljoner kronor 2020 (1 048). Rörelseresultatet (EBIT) ökade från 57 miljoner kronor till 90 miljoner kronor.

Hela Egmontkoncernens konsoliderade omsättning för den nordiska marknaden minskade under 2020. Från 17 802 miljoner kronor 2019, till 16 160 miljoner kronor 2020. 

LÄS ÄVEN: Intäktsraset för tidskriftsjättarna fortsätter – har tappat en fjärdedel på fem år 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev