Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Hälsotidningar står emot läsarraset

Publicerad: 2 Mars 2015, 22:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:11

Ett fåtal tidskrifter ökade räckvidden 2014 enligt Orvesto Konsument.


Orvestos helårssiffror är återigen dyster läsning för tidskriftsförlagen. De flesta titlar tappade läsare under 2014.

Undantaget är hälsosegmentet där flera tidningar hittade nya läsare förra året. Bäst gick det för Hälsa & Fitness, som ökade räckvidden med 14 procent till 65 000 läsare, och Runner's World, som ökade 13 procent till 106 000.

Även Topphälsa växte under 2014, med 7 procent till 129 000 läsare. Må Bra, Hälsa och I Form backade något, men klarade sig ändå bättre än många andra.

Några tidningar utmärkte sig och ökade läsarbasen starkt under 2014. Bäst gick det för Bonnier Tidskrifters Hem & Antik, som ökade räckvidden med hela 46 procent till 64 000 läsare.

– Vi gjorde en redesign i somras och uppdaterade tidningen. Den blev mer anpassad till tiden och formen blev tydligare, sade chefredaktören Erika Funke till Dagens Media i samband med årets första mätning.

Musiktidningen Gaffa växte med 33 procent till 28 000 läsare och Plaza fortsatte sin uppgång från 2013 med en räckviddsökning på 29 procent till 72 000 läsare.

Kvällstidningarna hade det tufft under 2014, med stora räckviddstapp för i stort sett samtliga tidskriftsbilagor. Undantaget är Aftonbladets Wellness som red på hälsovågen och ökade räckvidden med 3 procent till 104 000 läsare. Även Expressens Min Hälsa gick bättre än snittet med ett tapp på 1 procent till 132 000 läsare.

Övriga titlar som rasade i räckvidd under 2014 är Frida, som tappade 23 procent till 30 000 läsare, Nöjesguiden som minskade med 15 procent till 113 000, och Aktiv Träning som trots hälsotrenden tappade 15 procent av läsarna till 72 000.

Elle Decorations räckvidd rasade med 25 procent till 147 000 efter namnbytet från Elle Interiör vid årsskiftet. Enligt chefredaktören Svante Öquist var nedgången i Orvestomätningen väntad, men ger inte en sann bild av hur det ser ut i verkligheten.

– När vi ser på våra faktiska siffror så ligger både lösnummer- och prenumerationsförsäljningen i princip på samma nivå som förra året och vi har en stabil upplaga. Så läsandet av tidningen har de facto inte minskat, sade Svante Öquist till Dagens Media när höstens Orvestomätning presenterades i oktober.

Se fler räckvidder i pdf-filen till höger om artikeln.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.