Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Gratistidning vill hitta bortglömd målgrupp

Publicerad: 15 November 2010, 09:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Umeås nya livsstilsmagasin ska locka den vuxna läsaren. ”Det kommer att handla om allt, smått och stort, i Umeå”, säger Daniel Lindgren, chefredaktör på Umeå Weekänd.


Månadsmagasinet Umeå Weekänd berör det mesta som går att koppla till staden, säger Daniel Lindgren, chefredaktör på Umeå Weekänd.

– Vi kommer att fokusera på livsstilsreportage, heminredning, resor, mode, mat, hälsa, motor och liknande frågor och göra det lokalt.

Magasinet riktar sig till en mer ”vuxen” målgrupp, i åldrarna 30 till 35 och uppåt. En målgrupp som, enligt Daniel Lindgren, glömts bort bland andra tidningar i staden.

– Det finns ett antal tidningar som riktar sig till yngre människor. Det har helt enkelt saknats i Umeå. Jag tror att vi har hittat en bra målgrupp, som kommer att hitta rätt i vår tidning, säger Daniel Lindgren.

Men de flesta tidningar riktar ju sig till yngre läsare för att de är en köpstark grupp. Ser ni ingen risk i det?

– Det är möjligt. Men vi ser att det finns väldigt få tidningar som riktar sig till vår målgrupp, och vi ville göra en tidning till den målgrupp som vi själva är.

Tidningens "vuxna" karaktär gör det enklare för annonsörer att nå just den äldre målgruppen, menar Daniel Lindgren.

– Man kommer inte att finna varken artiklar eller annonser för 18 till 25-åringar.

Tidningen kommer att vara i broadsheet. Ett format som Dagens Nyheter övergav för fyra år sedan, och som är dubbelt så stort som tabloidformatet. Daniel Lindgren menar att det stora formatet uppskattas av läsarna, som vill ha större bilder och stiligare reportage.

Umeå Weekänd är helt gratis, och har en upplaga på 40 000 exemplar. Den finansieras med annonser.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.