Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Frida startar techsatsning för unga tjejer

Frida tech är ett samarbete med projektet Tech Girl och ska uppmuntra unga tjejer att satsa på en framtid inom techbranschen.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 30 Augusti 2016, 06:56
Uppdaterad: 30 Augusti 2016, 07:14

Ämnen i artikeln:

Frida Förlag

Frida tech är en satsning på att få fler tjejer i målgruppen tjejer 12-18 att intressera sig för och satsa på en framtid inom tech. Bakgrunden är att Frida ser ett växande intresse för techrelaterade ämnen, samtidigt som det fortfarande är en majoritet killar som väljer programmering på gymnasiet och startar företag i techbranschen.

Satsningen görs dels på nya sajten frida.se/tech, dels på youtubekanalen @tidningenfrida, på Snapchat, i podcastform, i sociala medier och i papperstidningen. Den kommer bland annat att bestå av technyheter, tech-hacks i playformat, intervjuer med tjejer som startat eget i techbranschen.

– Vi vill med den här satsningen ta tillvara på tjejernas befintliga techintresse och göra en förändring. Vi vill visa att det går att välja en framtid inom dessa yrken oavsett vilket kön du har, att helt enkelt få tjejer att ta större plats i en mansdominerad bransch, säger Terese Allert, chefredaktör för Frida, i ett pressmeddelande.

Satsningen är ett samarbete med Tech Girl, som drivs av IT-konsultföretaget Valtech och som håller utbildningar för unga tjejer i programmering. Tech blir med detta ett prioriterat område både redaktionellt och med kundsamarbeten och annons.

Ämnen i artikeln:

Frida Förlag

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.