Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Frida sänker utgivningstakten på Solo

Publicerad: 4 Maj 2016, 09:32
Uppdaterad: 12 Augusti 2016, 07:06

Magasinet Solo får sänkt utgivningstakt. Istället för varje månad kommer tidningen i fortsättningen komma ut varannan månad. "Vi flyttar fokus från print till det digitala", säger Frida förlags vd, Anders juhlin.


Ämnen i artikeln:

SoloFrida Förlag

För tre veckor sedan berättade Dagens Media om Frida Förlags stora nedskrivning. Bokslutet för Aller media visade stor ekonomisk smäll för Frida förlag.

Nu är förlaget i rampljuset igen.

Frida förlags magasin Solo fick så sent som i december förra året en ny chefredaktör, när Karin Nordin lämnade sin tjänst och gick till förlagets andra magasin Shape Up. Istället tog Katarina Muhr över rollen som chefredaktör på Solo.

Enligt uppgifter till Dagens Media sänker Solo sin utgivningstakt omgående till att ges ut varannan månad istället för varje månad, vilket också bekräftas av Frida förlags vd Anders Juhlin.

– Vi flyttar fokus från print till det digitala. Vi följer våra läsares beteende, då de finns utspridda på alla plattformar. Vi vill vara relevanta och ge dem vad de vill ha. Detta ligger helt i linje med vår strategi, säger Anders Juhlin.

På printsidan innebär detta att en person får lämna sin tjänst, men Anders Juhlin menar att man fortfarande stärker sitt varumärke.

– Vi stärker varumärket Solo och flyttar egentligen våra resurser från print till att bli starkare digitalt där vi växer. Jag tycker det är fel att prata om print vs webb för att detta är inget anmärkningsvärt utan det handlar om att fortsätta vara relevant för målgruppen och vara där den är och ge de den vill ha. För tio år sedan hade det varit anmärkningsvärt men vi följer samma trend som finns i den här branschen. Vi har till exempel satsat stort på Frida Play där vi för närvarande har 185 000 visningar i veckan.

Det första numret av Solo gavs ut 1997. Chefredaktör då var Ann Söderlund. Tidningens målgrupp är kvinnor mellan 18-35 år.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SoloFrida Förlag

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.