Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Frida kan vinna pris för #jaggillarmig

Publicerad: 24 Mars 2017, 08:05
Uppdaterad: 24 Mars 2017, 09:15

Tidningen Frida, en del av Fab Media, är nominerade i den internationella tävlingen Digiday Video Awards.


Ämnen i artikeln:

FAB MediaFrida

Det är samarbetet med Always (Procter & Gamble) och kampanjen #jaggillarmig som har chans att vinna pris i kategorin "Best Video Publisher for Brands".

Syftet med kampanjen #jaggillarmig var att öka unga tjejers självkänsla. Kampanjen bygger på en undersökning som visade att 1000 deltagare uppgav 92 procent att de någon gång mått dåligt över sitt utseende. Undersökningen visade även 70 procent känner sig stressade över att leva upp till alla krav som ställs från skolan och omgivningen.

– Vi vill ta ställning i den här frågan, vi tycker att det är viktigt att vi gör det med tanke på att vår målgrupp är just unga tjejer, sa Terese Allert, chefredaktör på Frida till Dagens Media i september.

Utmärkelsen delas ut till den publicist som utvecklat och producerat bäst nativekampanj med syftet att marknadsföra ett varumärke, produkt eller tjänst över flera plattformar.

Frida ställs mot aktörer som Condé Nast Britain, Reuters TV och Schibsteds VGTV.

– Vi på Fab Media arbetar stenhårt med vårt nativematerial. Med roliga och starka budskap stärker vi de varumärken vi samarbetar med samtidigt som vi levererar riktigt bra innehåll till våra användare, säger Malin Karlunden, kommersiell redaktör på Fab Media, i ett pressmeddelande.

Always gick in som sponsor för kampanjen och stödde upp i samtliga kanaler med bland annat nativeartiklar, sponsrade Instagraminlägg och pre-rolls på videos.

En undersökning genomförd efter kampanjperioden visar att 94 procent av Fridas läsare uppskattade kampanjen, 85 procent av läsarna kunde koppla ihop sponsorn Always med innehållet och 74 procent ansåg att det var positivt att kampanjen hade en sponsor. 

– Det känns fantastiskt att vi har blivit nominerade! Kampanjen #jaggillarmig passar väldigt bra ihop med Always initiativ #LikeAGirl som handlar om att uttrycket "som en tjej" ska vara något positivt. Här lyfter vi båda initiativen för en otroligt viktig fråga, säger Tuss Odin Ekman, brand manager på Procter & Gamble, i en kommentar.

Vinnarna i branschtävlingen Digiday Video Awards utses i London den 6 april.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FAB MediaFrida

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev