Förvärven sänkte LRF Media

Efter dagensmedia.ses avslöjande väljer LRF Medias vd Ruben Jacobsson och styrelseordföranden Anders Kjellström att berätta om anledningen till LRF Medias brakförlust.

Som dagensmedia.se kunde avslöja under måndagen kommer tidskriftsförlaget LRF Media att redovisa en förlust på 51 miljoner kronor för helåret 2012.

Nu bekräftas uppgifterna av vd:n Ruben Jacobsson.

– Men det är mindre dramatiskt än vad det kan se ut vid den första anblicken, säger han till dagensmedia.se.

Enligt Ruben Jacobsson gör LRF Medias operativa verksamhet en rörelsevinst på 10 miljoner kronor. Även omsättningen minskar, från 666 miljoner kronor 2011 till 621 miljoner kronor 2012.

– Då undrar vän av ordning vad resultatet beror på och det handlar om nedskrivningar av goodwill i balansräkningen.

Anledningen är flera förvärv som tappat i värde sedan verksamheterna köptes av LRF Media.

– Med tanke på det som har hänt på marknaden gör vi den bedömningen att vi inte tror att de kommer ha den intjänande förmågan som tidigare. De motsvarar helt enkelt inte de värden som de har i balansräkningen.

Under de senaste åren har bolaget bland annat köpt tidningarna Driva Eget, Allt om Vin, Populär Historia, Allt om historia och Militär Historia. 2008 köptes verksamheten i TTG Sverige AB. Det innebar att LRF Media tog över Cosmopolitan, Residence, Båtnytt, Vi Båtägare, Segling och Allt om Kök & Bad samt driften av webbportalen Maringuiden.se

Totalt gör LRF Media nu nedskrivningar på 61 miljoner kronor. Varken Ruben Jacobsson eller Anders Kjellström vill gå in på vilka affärer som ligger bakom nedskrivningen.

Vad betyder det för er verksamhet i år?

– Det är klart att ett resultat på 10 miljoner kronor inte är okej, det är inte bra. Men vi tycker ändå att vi har varit proaktiva och att vi har kapat kostnader väldigt väl med tanke på hur marknaden störtdyker, säger han och fortsätter:

– Sedan gör vi som alla andra och det är att titta på vår strategiska plan för vart vi ska i framtiden. Det jobbar vi väldigt mycket med.

Ruben Jacobsson beskriver media som en bransch i dramatisk förvandling.

– De pengar som de allra flesta tappar nu är av strukturell karaktär vilket jag tror betyder att vi inte får tillbaka dem. Det är så vi har resonerat när vi har tittat på dessa förvärv. Vi har helt enkelt inte den förmågan utan måste anpassa kostnaderna till en annan intäktsvolym.

Tidskriftsförlaget LRF Media har varit känt för sin extremt avvaktande hållning till nätet. Än i dag har förlagets titlar standardiserade webbar med ett urval av material från pappersupplagorna.

Styrelseordföranden Anders Kjellström försvarar LRF Medias defensiva hållning.

– Vi har varit försiktiga, men det har också varit en klok bedömning då det har funnits få exempel där man har utvecklat en klok affärslogik, säger han.

Nu hintar han om att LRF Media till slut ämnar att ta klivet in i den digitala verkligheten.

– Ska man vara med i dagens medieklimat måste man givetvis hitta vägar där. Fördelen är att vi inte har gjort av med en massa pengar på misslyckade försök.

Anders Kjellström vill dock inte gå in på några detaljer om förlagets stundande nätoffensiv. Han sammanfattar de senaste åren för tidskriftsbranschen och LRF Media med följande ord:

– Det har varit två väldigt tunga år.

Erik Wisterberg

Dante Thomsen

Publicerad 2013-03-25 15.16Uppdaterad 2015-12-06 13.41

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: