Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Tidskrifter

Fortsatt neråt i Orvesto

Nästan 230 tidskrifter mäts i årets andra Orvesto Konsument. Majoriteten av dem minskar räckvidden.


Publicerad 2012-10-03 21:01

Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Dela artikeln:

Branschen har de senaste åren fått vänja sig med sjunkande räckvidder och året andra Orvesto Konsument är inget undantag.

Ett av de största tappen står Aftonbladet Bil för, som minskar räckvidden med 39 procent till 116 000 läsare, jämfört med motsvarande mätning förra året. Även kvällstidningens söndagsbilaga tappar och når nu 346 000 läsare – en minskning på 29 procent.

Tjejtidningen Frida minskar med hela 35 procent till 42 000 läsare. Minskningen beror bland annat på att Sifo ändrat mätpopulationen från 15-79 år till 16-80 år, då man inte längre får intervjua 15-åringar utan målsmans tillstånd. Frida kan dock trösta sig något med att även de andra titlarna i segmentet backar.

Även Jaktmarker & Fiskevatten gör ett ganska stort tapp på 30 procent till 79 000 läsare.

Men det finns även ljusglimtar. Filter, Faktum och Vi Läser tar rejäla kliv och ökar med 32, 49 respektive 41 procent, jämfört med Orvesto Konsument 2011:2.

Och jämför vi istället räckvidderna med årets första mätning så ser vi att flera segment ökar, däribland mode och skönhet som går framåt med 5 procent och sport och fritid som ökar med 3 procent.

Nya titlar i årets andra mätning är Top Gear, som når 28 000 läsare, och Teknikhistoria med en räckvidd på 39 000 läsare.

Totalt har titlarna som redovisas i Orvesto Konsument 2012:2 en bruttoräckvidd på 40 024 000 läsare. I snitt läser varje respondent 5,5 tidskrifter. I årets första mätning var snittet 5,7 tidskrifter.

Se fler räckvidder i dokumentet här uppe till höger.

Undersökningen genomfördes under perioden 1 maj–31 augusti. Totalt deltog 14 317 personer i mätningen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.