Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Fortsatt motigt för Keynote Media

Publicerad: 15 Juni 2010, 08:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:47

Det har gått ett halvår sedan Keynote Media Group förvärvade den förlustbringande tidningen Rodeo. Mediekoncernen går fortfarande med förlust, även om annonskonjunkturen förbättrats, säger vd:n Peter Ahlgren.


Ämnen i artikeln:

Ola AhlvarssonNöjesguidenRodeo

När Keynote tog över Rodeo var det en tidning som stoppat utgivningen av sin pappersupplaga och som nyligen tvingats in i en företagsrekonstruktion. Nu har sajten fått ny form och flera nya skribenter.

– Hittills har vi lagt mycket energi på webben. Vi har en ambition att Rodeo åter ska komma ut i tryckt form, men vi står och väger om det blir i höst eller i vår, säger Peter Ahlgren.

Det blir dock inget gratismagasin, som Rodeo tidigare var.

– Nej, det blir en större, mer analyserande modetidning, säger Peter Ahlgren.

Av Rodeos färska bokslut framgår det att intäkterna under 2009 rasade från 8 miljoner kronor år 2008 till 2,4 miljoner under 2009.

Går sajten runt i dag?

– Vi är börsnoterade, så jag får inte säga det. Men det är en stark produkt.

Av samma skäl får Peter Ahlgren inte säga något om hur det går för Nöjesguiden, en tidning som förvärvades i början av förra året.

I rapporten från kvartal ett kunde man dock konstatera att "annonskonjunkturen som påverkar våra intäkter i Nöjesguiden, Rodeo och Sellbranch, visar tecken på förbättring, men från en låg nivå”.

Rörelsereförlusten blev samtidigt nästan 2 miljoner kronor för perioden.

Förluster är inget nytt för Keynote - sedan starten 2005 har bolaget aldrig gått med vinst. Förra året blev rörelseförlusten -8,9 miljoner kronor, dock betydligt bättre än de -15,3 miljoner som redovisades för 2008.

Dessutom ökade Keynotes intäkter till 16,4 miljoner kronor – en tillväxt på 167 procent jämfört med 2008. Ökningen beror främst på förvärven av Nöjesguiden och Sellbranch.

Hösten 2009 fyllde Keynote på kassan med knappt 10 miljoner kronor genom en nyemission och i sitt bokslut för 2009 skriver Keynote att det ”inte kan uteslutas” att man behöver nytt externt kapital i framtiden.

– Men vi har inga sådana planer i dag, säger Peter Ahlgren.

I slutet av 2009 sjösattes dessutom ett sparpaket som ska minska kostnaderna med 2 miljoner kronor under 2010.

– Besparingarna har varit jämt fördelade över de olika bolagen, säger Peter Ahlgren.

Har ni dragit ned på personal?

– Totalt sett har vi inte gjort det, vi har nog snarare ökat.

Han flaggar samtidigt för fler förvärv framöver.

– Vi har ett öppet förvärvsfokus och det ligger i vår ambition att göra fler affärer, säger han.

Keynote driver även Minbingo och Lyckobingo. Mediabolagen stod för 12 miljoner kronor av koncernens omsättning förra året, men också för 3,6 miljoner kronor av förlusten före finansnetto.

Koncernen ägs av runt 2 500 aktieägare, inklusive medieentreprenören Ola Ahlvarsson.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.