Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Första automatiska tidningskiosken på plats

Publicerad: 19 Juni 2013, 13:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:42

I dag invigdes Meganews Magazines - Sveriges första automatiska tidningskiosk i Mood Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Moodgallerian

Efter tre års utvecklingsarbete är bröderna Lars och Hans Adaktussons skapelse Meganews Magazines på plats. Med några knapptryckningar kan kunden välja mellan ett hundratal tidskriftstitlar och få sitt eget exemplar tryckt inom två minuter.

– Fördelarna är att man slipper kostnader för transport och distribution. Vad gäller traditionella tidskrifter är returhanteringen kostsam. Med den här tekniken spar man pengar eftersom man slipper transporter, säger Lars Adaktusson till Dagens Media.

Inför lanseringen har forskningsinstitutet Innventia jämfört en tidskrift tryckt i Meganews Magazines med traditionella tidskrifter. Enligt Lars Adaktusson innebär den nya tekniken 60 procent lägre utsläpp av växthusgaser.

– En annan aspekt är den ökade exponeringen av tidskrifter. Antalet köpställen har minskat på senare år när man bland annat lagt ned bensinmackar. Med den här tekniken kan man skapa fler försäljningstillfällen.

Just nu är Meganews Magazines inne i en första provperiod där konceptet ska testas under sex månaders tid. Efter det hoppas man kunna tillverka kiosken i större skala.

De köpställen som upplåter plats åt kiosken får provision på sålda tidningar, liksom förlagen, medan resten av intäkterna går till Meganews Magazines.

Mätningar visar ju på minskande tidskriftsläsning. Har tidskriften någon framtid?

– Vi tror på att magasinsbranschen har en framtid. Efter att ha pratat med en massa människor i branschen tror jag att den nya tekniken kommer att leva parallellt med papperstidningar under lång tid framöver.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Moodgallerian

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.