Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Försäljningen dalar – nu sänker "S" priset

Publicerad: 30 April 2010, 04:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Efter fyra nummer och vikande försäljning väljer Amelia Adamo att sänka priset med 20 procent.


Bonniers omtalade skvallertidning, som har liknats vid en hybrid mellan Svensk Damtidning och Veckans Affärer, inledde starkt med premiärnumret som sålde i 50 000 exemplar.

– Vi ska ge Allers en match om det här segmentet och ska ta andelar av Svensk Damtidning såklart, sa Amelia Adamo, executive publisher på ”S”, inför premiären.

Dagensmedia.se har nu tagit del av uppgifter som säger att upplagan dalat kraftigt de senaste veckorna och att den nu skulle vara nere på 16 000 exemplar. Amelia Adamo dementerar dock en sådan djupdykning, men vill inte uppge den faktiska försäljningen.

– Jag har hört de siffrorna från andra håll också, de stämmer dock inte med den rapport jag har. Men självklart ligger vi inte kvar där vi var med de första numren, då vi var uppbackade av mycket marknadsföring. Tar man bort marknadsföringen faller siffrorna alltid. Vi har också tagit fullt pris på de sista numren, vilket gör att försäljningen sjunkit lite.

Hur skulle du summera de här fyra numren?

– Vi har lagt locket på när det gäller att gå ut med några siffror, vi vill avvakta och se hur det har gått de senaste tre månaderna. Generellt ser det bra ut, men det är inte klackarna i taket, säger Amelia Adamo.

Hon menar att tidningen fortfarande inte har hittat sin position på marknaden:

– Nej, det tror jag inte. Det tar minst tio nummer att etablera sig hos målgruppen, det är ju fortfarande väldigt många som inte vet om att tidningen finns. Placeringen på marknaden tar jättelång tid och det krävs mycket marknadsföring.  

Hon säger att de till kommande nummer kommer att testa att sänka priset på lösnumren, från 29 till 23 kronor, för att kunna tävla mot de tidningar som kostar 23 kronor.

Är detta en följd av att tidningen går sämre?

– Alla tidningar går sämre än de som har marknadsföring. Men det går inte sämre än budget. Annonsmässigt ligger vi till exempel över budget. Hittills har vi bara satsat på att tidningen ska kännas bra, och har inte kört några prenumerationskampanjer, men det kommer vi att köra igång med i höst.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.