Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Forma Magazines rasar mot Bonnier Tidskrifter

Publicerad: 25 April 2012, 12:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:24

Forma Magazines anklagar konkurrenten Bonnier Tidskrifter för plagiat.


Ämnen i artikeln:

Forma Publishing GroupBonnier Tidskrifter

Forma har under en längre tid drivit effekttävlingen ”Forma Effekt”. I dagarna lanserade Bonnier Tidskrifter en egen effekttävling ”Bonnier Respons” – och den menar Forma är ett rent plagiat.

– De har snott varenda liten detalj i upplägget och de har kopierat varenda mening från tävlingsformuläret. Det är något man kan bli lite upprörd över, säger Daniel Livensjö, annonsdirektör för Forma Magazines.

I båda tävlingarna får annonsörer som annonserat i de respektive förlagens titlar medverka.

På Forma Effekts sajt står att läsa:

Bidraget ska kunna redovisa någon form av påvisad effekt vad gäller flera eller något av följande:

* Kännedom (spontan erinran, hjälp erinran, ökad kunskap mm)

* Attityd (varumärkespreferens, köpintention mm)

* Action (Butiksbesök, försäljning, leadsgenerering mm)

Och hos Bonnier Tidskrifter om Bonnier Respons:

Bidraget ska kunna redovisa någon form av påvisad effekt vad gäller flera av eller något av följande aspekter:

* Attityd (val av varumärke, köpintresse)

* Action (butiksbesök, försäljning)

* Kännedom (budskapsförståelse, ökad kunskap)

Daniel Livensjö säger:

– Jag kan förstå om man gillar andemeningen med tävlingen och vill hitta på något i samma anda men att sno rakt av verkar ju väldigt dumt.  Bonnier Tidskrifter är ett stort förlag där det borde finnas gott om idéer. Jag trodde mer om dem.

Dagensmedia.se har sökt Camilla Sandström, affärschef för BT Sales, som är ansvarig för Bonnier Respons.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.