Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Förhandlingarna klara: så drabbas VA:s personal

Publicerad: 30 Oktober 2019, 14:13

DI-gruppens affärschef Peter Fellman.

Foto: Pressbild/ Janne Næss

Nu är de fackliga förhandlingarna över efter beskedet om Veckans Affärers nedläggning. Fyra medarbetare lämnar Bonnier och tre placeras om:” Vi har fått ett avslut och kan fokusera framåt”, säger Christina Kennedy som är redaktionell chef på Bonnier Business Media.


Ämnen i artikeln:

Dagens IndustriVeckans AffärerPeter FellmanPrivata Affärer

I början av september stod det klart att Bonnier beslutat sig för att lägga ned ekonomitidskriften Veckans Affärer. Kort därefter inleddes en omorganisation på Bonnier Business Media (BBM). 

Denna är nu avslutad och färdigförhandlad med Svenska Journalistförbundet. Tre personer går vidare till andra redaktionella roller inom BBM, övriga fyra lämnar bolaget.

LÄS MER: Branschens reaktioner på VA:s nedläggning 

Christina Kennedy är chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens Medicin samt chef för den redaktionella organisationen inom Bonnier Business Media. 

– Det är naturligtvis tufft när en titel läggs ned. Nu har de berörda fått omplaceringserbjudanden inom Bonnier Business Media och vissa har tackat ja och andra har valt att lämna. Vi har fått ett avslut och kan fokusera framåt, säger hon till Dagens Media.

Jens Krey, reporter på Dagens Medicin och ordförande i BBM:s fackklubb, tycker att nedläggningsbeslutet är ”djupt beklagligt”.

– Att arbetsgivaren, klubben och förbundet centralt trots detta landat i en lösning som inte inneburit ett turordningsförfarande är ändå positivt, säger han.

Vid beslutet meddelades att Veckans Affärers kringaffärer, som vd-nätverket och eventverksamheten, kommer att finnas kvar – fast inom ramarna för Dagens industri. 

Peter Fellman är affärschef för DI-gruppen och chefredaktör för Dagens industri.

Vad exakt blir kvar av Veckans Affärer? 

– Vi kommer att behålla de framgångsrika eventen och nätverken, men båda kommer att gå under Di flagg, skriver Peter Fellman i ett mejlsvar till Dagens Media. 

Hur vill Di utveckla de delarna?

– Vi hoppas och tror att alla delarna kan utvecklas bättre under Di eftersom varumärket är starkare och resurserna större. Dessutom kommer vi också att jobba vidare och utveckla listjournalistiken. 

Han berättar att VA:s prenumeranter kommer att bli erbjudna en kombination av Di och Privata Affärer, beroende på vad de redan prenumererar på. En utmaning blir synligheten för event som ”Näringslivets mäktigaste kvinna” i förhållande till annat material som slåss om utrymmet på sajten, menar Peter Fellman. 

– Men det tänker vi lyckas med. Vi arbetar redan med detta och återkommer inom kort med lite nyheter.

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.