Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

"För lik" – Plaza vill stoppa Magasinet Kvinna

Vårt Nya Förlags nya Magasinet Kvinna är ett plagiat av Plaza Kvinna. Det anser Plaza Publishing Group som nu tar förlaget till domstol.


Publicerad 2012-04-02 12:22
Uppdaterad 2015-12-06 14:27

Ämnen i artikeln:

Vårt Nya Förlag

Dela artikeln:

Plaza Publishing Group stämmer Vårt Nya Förlag för vilseledande marknadsföring och vill stoppa försäljningen av senaste numret av Magasinet Kvinna.

Tidningen snyltar på Plaza Kvinnas goodwill, skriver Plaza i stämningsansökan till Marknadsdomstolen.

När det första numret av Magasinet Kvinna kom ut i butik i slutet av mars, var omslagsbilden på Malin Åkerman samma som konkurrenten Plaza Kvinna använt ett par år tidigare.

Men det är inte bara omslagsbilden som Plaza Group reagerar på. Enligt förlaget är utseendet på loggan, framsidan och användningen av ordet Kvinna så likt att tidningen blir "näst intill ett plagiat".

Enligt stämningsansökan vill Plaza att Marknadsdomstolen förbjuder Vårt Nya Förlag att använda ordet "Kvinna" på ett framträdande sätt och att använda en logotyp som är förväxlingbar med Plaza Kvinnas logga.

Plaza yrkar på vite om minst 1 miljon kronor om Vårt Nya Förlag fortsätter med den nuvarande loggan.

Plaza vill även att Marknadsdomstolen tvingar Vårt Nya Förlag att återkalla det första numret av Magasinet Kvinna, som är en redesignad version av Vårt nya bad & spa.

Vårt Nya förlag startade 2008 av personer som tidigare varit anställda i Plaza Group.

Dagensmedia.se har sökt Magasinet Kvinnas chefredaktör Yvonne Gull och vd:n Kambiz Javadinia.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.