Fokus lägger ut försäljningen

Tidskriften Fokus väljer för första gången att ta hjälp av ett externt försäljningsbolag.

I april stod det klart att Fokus försäljningschef Daniel Hamrin lämnar bolaget 30 juni, för att istället bli ansvarig för creative sales på Egmont Tidskrifter.

Nu väljer Fokus att lägga ut försäljningen på Nordiska Tillväxtbolaget. Fokus nuvarande key account manager Christian Pasztor kommer att ha huvudansvaret för försäljningen tillsammans med Johan Wictorin på Nordiska Tillväxtbolaget.

– När Daniel nu går vidare har vi sett över våra alternativ. Vi bedömer att Fokus varumärke nu är så pass starkt att vi kan lägga ut försäljningen. Det här gör att vi får ökad säljkraft hos ett bolag som kan branschen och kan tillföra resurser, säger Lars Grafström, vd på Fokus.

Enligt Lars Grafström tar Fokus andelar på annonsmarknaden. Under årets andra kvartal kommer försäljningen att öka med 20 procent, jämfört med andra kvartalet 2012.

– Det här är en offensiv satsning som vi tror kan tillföra den säljkraft vi behöver för att ta ytterligare andelar.

Avtalet med Nordiska Tillväxtbolaget börjar gälla 1 augusti.

HR North ska även i fortsättningen ansvara för Fokus platsannonsförsäljning.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2013-05-27 06.56Uppdaterad 2015-12-06 13.44

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: