Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Fokus i ny kostym

Publicerad: 17 november 2011, 09:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Fokus gör en total översyn av formen. Den omgjorda tidningen får premiär i morgon.


Fokus har i princip sett likadan ut sedan starten 2005 – bara mindre justeringar har gjorts.

– Innehållsmässigt har vi förändrats mycket sedan dess. Vi har ett högre tempo, är veckoaktuella och har breddat innehållet från politik till även ekonomi, livsstil och vetenskap. När kroppen förändras behövs en ny kostym, säger Martin Ahlquist, chefredaktör och ansvarig utgivare på Fokus.

Den tydligaste förändringen är att tidningen startar med ett aktualitetsblock med veckans viktigaste nyhetsfördjupning, berättar Martin Ahlquist. Nyheten korrelerar också med omslaget.

Dessutom införs en ekonomikrönika i varje nummer, som ska skrivas av bland andra editionschefen Anders Billing.

– Vi vill visa att våra ambitioner inom ekonomi är densamma som inom politik.

Det mesta av formen har också setts över. Det blir en ny logotyp, nytt typsnitt, nya faktarutor och så vidare. Men formatet och pappret blir detsamma.

Istället för typsnittet Stag blir det nu Glosa och Jubilat.

– Vi var första tidningen med Stag när vi startade. Det var roligt då, men sedan har DN och andra plockat upp det.

Den nya formen gör att tidningens, redaktionens och medarbetarnas röst blir tydligare, berättar Martin Ahlquist.

– Innehållet får en bättre presentation. Det är inte en ny tidning, utan vi har samma publicistiska ambitioner som tidigare. Vi bara understryker dem tydligare.

Den nya formen är gjord internt av Fokus ad Ebba Bonde och Henrik Malmsten.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.