Fokus: Har gått långsammare än beräknat

Tidningen Fokus fortsätter att göra stora förluster men både vd och styrelse tror fortfarande på affärsplanen.

Fokus bokslut för 2010 visar en förlust på 10 miljoner kronor och en omsättning på 25 miljoner kronor. För att stärka den sinande kassan genomförde FPG Media, bolaget bakom tidningen, under förra året en nyemission på 8 miljoner kronor.  

– Finanskrisen som raserade annonsmarknaden påverkade oss som alla andra. Men under slutet av 2010 började vi hämta in en del och så här långt under 2011, med de nya räckviddstalen i ryggen, har vi börjat ta andelar, säger Lars Grafström, vd för Fokus.

I Orvesto Konsuments senaste mätning, 2011:1, når Fokus en räckvidd på 65 000 läsare. Det är en ökning från föregåendes års 53 000 läsare vid samma tidpunkt.

– Det tar tid att bygga räckvidd, det var vi medvetna om när vi startade tidningen och innan man har en ordentlig räckvidd är det svårt att ha en stabil annonsaffär.

När når ni break even?

– Inom en överskådlig framtid men vi tar rejäla kliv just nu.

Jan Andersson, styrelseordförande för FPG Media säger:

– Tidningens utveckling följer i stort sett affärsplanen men det är en reviderad plan. Finanskrisen var inget vi kunde förutspå men faktum är att resultatet rör sig åt rätt håll.

När tar tålamodet slut?

– Det är upp till ägarna att svara på men jag har inte uppfattat att de är otåliga. De är helt införstådda med affärsplanen och vi följer utvecklingen månad för månad.  Men det är klart, vi har ingen blanco check att fortsätta att gå med förlust hur länge som helst.

Om bolagets utveckling så här långt säger han:

– Det har inte gått lika fort mot nollpunkten som vi förväntat men vi är på rätt spår med gott publicistisk renommé och ökad läsekrets, så vi är vid gott mod.

Henrik Widell

Publicerad 2011-08-23 08.43Uppdaterad 2015-12-06 15.01

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: