Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Fokus byter vd – Jon Åsberg kliver av

Publicerad: 16 november 2022, 10:57

Jon Åsberg slutar som vd för Fokus.

Foto: Tor Johnsson

UPPDATERAD.Jon Åsberg kliver av rollen som vd för FPG Media och tidningen Fokus. Han ersätts av Julia Lundmark: ”Vi står nu i ett nytt läge där vi behöver ta nästa kliv”.

Ämnen i artikeln:

FokusNyheter

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Jon Åsberg klev in i rollen som publisher på Fokus hösten 2019. Nu lämnar han alltså rollen som vd, men ska kvarstå som chefredaktör.

Ny vd blir Julia Lundmark, som varit kommersiell chef på Fokus de senaste två åren. Förutom att bli vd för FPG Media blir hon även vd på dotterbolaget Vetenskapsmedia, som ger ut Språktidningen och Modern Psykologi. 

Förändringen träder, enligt ett pressmeddelande, i kraft omgående.

– Julia kombinerar ett starkt driv med analytisk skärpa. Som kommersiell chef har hon visat att hon kan ta ansvar för och driva Fokus när vi nu går in i nästa fas av den digitala transformationen, säger FPG Medias ordförande Pär Roosvall, i pressmeddelandet.

Han fortsätter:

– Jon Åsberg, som har utarbetat och implementerat online-strategin, får nu mer tid åt att utveckla innehållet. Samt åt att ta event- och partneraffärerna till en ny nivå.

 

Nya vd:n: ”Vi fokuserar på de digitala processerna”

Julia Lundmark berättar varför FPG Media gör den här förändringen.

– Vi arbetar efter en ny strategi sen 2020 med fokus på digital tillväxt. Det har gått bra och vi står nu i ett nytt läge där vi behöver ta nästa kliv.

Med den här förändringen blir det möjligt att satsa på det vi gör bäst – kvalitetsjournalistik – samtidigt som vi växer och kan hitta nya intäkter.

Hur känns det att ta över som vd?

– Det känns stort, utmanande och jättekul!

Framåt ska bolagen göra mer av det de är bra på, säger Julia Lundmark.

– Vi ska utveckla oss så att våra prenumeranter vill fortsätta läsa, men också se till att vi når och engagerar fler läsare.

Kommer du att införa några större förändringar?

– Vi jobbar vidare enligt vår strategi som vi lade upp för tre år sedan. Just nu fokuserar vi på de digitala processerna, hur vi ska kunna öka de digitala intäkterna och såklart att upprätthålla tillväxttakten som är cirka 100 procent på årsbasis. Vad det innebär för konkreta förändringar återkommer vi till.

Julia Lundmarks tidigare roll som kommersiell chef kommer inte att ersättas. I stället kommer hon att fortsätta med vissa delar och ta hjälp av kolleger med en del andra arbetsuppgifter.

Julia Lundmark tar över som vd.

Foto: pressbild

LÄS ÄVEN: Så gick 40 tidskriftsbolag 2021 – här är vinnarna och förlorarna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev