Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Filters tillväxt bruten – böckerna lyfter Offside Press

Så går Offside Press, med tidningarna Filter, Hunger och Offside.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 30 September 2014, 12:58
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:27

Ämnen i artikeln:

Filter

Går det att få lönsamhet i ett pappersmagasin helt dedikerat till kvalitetsjournalistik och långa reportage i en tid då nätet sväljer både publik och intäkter? Det var frågan som branschen ställde sig när Filter lanserades 2008.

Redan 2011 stod det klart att svaret på den frågan är ja. Då nådde Magasinet Filter AB lönsamhet. Tillväxten, främst driven av en växande läsekrets, har varit obruten sedan starten.

Nu är trenden bruten, kan Dagens Media berätta.

När bolagen inom Offside Press AB nu summerar sitt senaste brutna räkenskapsår, som slutade sista april i år, står det klart att Filters omsättning minskade från 16 miljoner kronor till 15,6 miljoner kronor. Resultatet ökade dock, från 2,2 miljoner kronor före skatt och resultatdispositioner till 2,7 miljoner kronor.  

Enligt Tobias Regnell, vd och förlagsredaktör för Offside Press AB, beror trendbrottet på att förlagets relativt små resurser har använts till annat under året, bland annat lanseringen av det nya matmagasinet Hunger och en ökad bokutgivning.

– Vi har fått prioritera annat under året. Nu är det dags att göra ett ryck med Filter, säger Tobias Regnell.

I förlagsgruppen ingår dotterbolagen Magasinet Filter AB, Fotbollsmagasinet Offside AB och Hambre Press AB (matmagasinet Hunger).

När Filter lanserades var planen att nå lönsamhet efter tre år, vilket man lyckades med. Den ekonomiska kalkylen för Hunger är i stort sett en karbonkopia av Filters dito.

Hunger, som lanserades i oktober 2013, omsatte under sitt första brutna räkenskapsår, 3,3 miljoner kronor. Förlusten uppgår till 1,8 miljoner kronor.

– Det är enligt plan, eller till och med bättre än planen, säger Tobias Regnell.

Även Offside minskade sin omsättning. Detta efter att ha anpassat sin sjunummersutgivning till Filters och Hungers varannanmånadstakt. I fjol landade de totala intäkterna på 10,4 miljoner kronor. Samma siffra för räkenskapsåret 2013/2014 är 8,7 miljoner kronor. Resultatet landar på minus 400 000 kronor.

I de siffrorna ingår inte eventuella positiva effekter av fotbolls-VM i Brasilien, då räkenskapsåret slutade innan fotbollsfesten i Brasilien.

Enligt Tobias Regnell kan det svenska landslagets VM-miss ligga bakom delar av tappet. Tidningen lanserades som pocketmagasin 2000, och blev ett regelrätt fyrfärgsmagasin 2003.

– Vi hade en väldigt gynnsam period från lanseringen och framåt, då svenska landslaget kvalificerade sig till fem raka mästerskap. Sådant kan påverka intresset för Offside, säger Tobias Regnell.

Tidningen publicerade 2011 ett uppmärksammat reportage där fotbollsspelaren Anton Hysén kom ut som homosexuell.

Både Filter och Offside har backat något sett till upplaga och räckvidd, enligt de senaste mätningarna från TS och Orvesto konsument.

Som helhet är förlagsgruppen Offside Press, trots kostnaderna för lanseringen av Hunger, fortfarande lönsam – och växande.

Under förra året släppte förlaget bland annat Martin Schibbyes och Johan Perssons bok ”438 dagar”, som har blivit en stor försäljningssuccé. Enligt Tobias Regnell har närmare 100 000 exemplar sålts hittills, före pocketutgåvan, vilket gett ordentligt med klirr i kassan.

Totalt ökade förlagsgruppen, inklusive de tre tidningsbolagen, omsättningen med omkring 40 procent till drygt 38 miljoner kronor, med ett sammanlagt positivt resultat på 3,3 miljoner kronor. Givet tidningarnas enskilda resultat står den övriga verksamheten för omkring 2,8 miljoner kronor av det positiva resultatet, samt för dryga tio miljoner kronor av de totala intäkterna.

Ämnen i artikeln:

Filter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.