Tidskrifter
Filter den stora vinnaren
Publicerad: 1 februari 2012, 22:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:34
Heminredningssegmentet minskar i räckvidd, men skvallertidningarna och föräldratitlarna ökar.
Ämnen i artikeln:
Orvesto KonsumentFörra årets tredje Orvesto-mätning är, som väntat, inte helt positiv läsning. Ett av de segment som tappar läsare är heminredning, där 20 av 24 titlar tappar i räckvidd. Mest minskar Antikvärlden som tappar 11 procent till 66 000 läsare.
Två titlar som däremot ökar är Allt i Hemmet och Family Living, som ökar med 4 respektive 12 procent.
Föräldrasegmentet har dock mer att glädja sig åt. Samtliga titlat i mätningen ökar. Allra mest ökar Vi Föräldrar Gravid. Tidningen når nu 39 000 läsare, viket är en ökning med 11 procent jämfört med motsvarande mätning 2010.
Många titlar i kändissegmentet ökar också. Veckans Nu ökar med 8 procent till 210 000 läsare och Hänt Bild ökar med 7 procent till 240 000 läsare.
Svensk Damtidning, som är den största titeln i segmentet, tappar dock läsare. Tidningen minskar med 2 procent till 371 000 läsare.
En av de största ökningarna i mätningen står Filter för, som ökar för tredje mätningen i rad. Filter når nu 93 000 läsare, vilket är en ökning på 32 procent.
Se fler siffror i dokumentet här till höger.
Mer om Orvesto Konsument
Undersökningen genomfördes under perioden 1 september-31 december. Totalt deltog 13 990 personer i åldrarna 15-79 år i mätningen.