Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Fälls för naken kvinna i kalsongreklam

Publicerad: 18 Juni 2013, 11:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:42

Nakna kvinnor hör inte hemma i reklam för kalsonger. Det anser Reklamombudsmannens opinionsnämnd i en fällande dom mot Hugo Boss.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRO

Hugo Boss kalsongreklam förekom i Svenska Dagbladets bilaga A Perfect Guide. På fotot i annonsen syns ett omslingrat par där mannen bär kalsonger och kvinnan är naken.

Bilden väckte ilska och anmäldes till Reklamombudsmannen med motiveringen att kvinnans nakenhet är omotiverad och saknar relevans.

Hugo Boss skriver till sitt försvar att annonsen inte är könsdiskriminerande. Man skriver även att annonsen har publicerats i ett antal olika tidningar i olika länder utan att stöta på kritik.

"Att endast den ena modellen har underkläder på sig beror helt och hållet på att reklamen avser just under­kläder för män. Med underkläder även på kvinnan skulle annonsens produktfokus bli ett annat."

Reklamombudsmannens opinionsnämnd går dock på anmälarens linje. Medan det finns en tydlig koppling mellan mannen och den produkt annonsen är avsedd att marknadsföra anser nämnden att kvinnans nakenhet är omotiverad:

"Någon koppling finns inte till den marknadsförda produkten vilket gör utformningen kränkande. Annonsen är därför könsdiskrimin­erande och strider därmed mot artikel 4 första stycket i International Chamber of Commerce regler."

Reklamen är producerad av Hugo Boss inhouseteam.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.