Tidskrifter
Fallande intäkter för tidskriftsbranschen – men digital tillväxt
Publicerad: 30 mars 2023, 10:10
Svenska hushåll lägger 680 kronor per år på tidskrifter. Foto: Hasse Holmberg / TT
Tidskrifternas omsättning minskar med 2 procent 2022 jämfört med 2021, men samtidigt ökar de digitala intäkterna. Det visar Sveriges Tidskrifters rapport ”Tidskriftsbranschen i siffror”.
För sjunde året i rad ger Sveriges Tidskrifter mätinstitutet IRM i uppdrag att syna tidskrifternas ekonomi.
Rapporten för 2022 visar att tidskrifternas totala intäkter minskar med 2 procent till 6,7 miljarder kronor. Branschens digitala intäkter ökar med 5,6 procent, och står nu för 23 procent av tidskrifternas totala omsättning. Omsättningen inkluderar alla typer av intäkter – från läsare, annonser och övrigt.
Läsarintäkter är fortsatt tidskrifternas största inkomstkälla, men minskar med drygt 4 procent. Varje hushåll lägger i snitt omkring 680 kronor per år på tidskrifter via prenumerationsavgifter, lösnummerköp och medlemsavgifter.
Annonsintäkterna fortsätter däremot ökningen från 2021, då de växte med 13,6 procent, och växer under 2022 med 3 procent. Där är de digitala intäkterna drivande.
– Det är glädjande att annonsintäkterna i vår bransch fortsätter att växa tack vare stark tillväxt i den digitala annonsaffären. Även de digitala läsarintäkterna ökar svagt. Men beroendet av pappersaffären är fortsatt stor och det är därför oroande att de totala läsarintäkterna vänder nedåt efter ett par år av stabilitet, säger Kerstin Neld, vd på Sveriges Tidskrifter, i ett pressmeddelande.
I Sverige finns ca 4 150 tidskrifter. Under 2022 fanns det, enligt rapporten, cirka 4 100 anställda i tidskriftsbranschen, av dessa beräknas cirka 57 procent, eller 2 300 personer, vara journalister.
LÄS ÄVEN:
Räckviddsras för tidskrifterna under 2022
Höjda elpriser, avtalsrörelse och hotande lågkonjunktur – så påverkas tidskrifterna av det rådande läget