Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Faktum utför gerillakampanj utanför mediebyråer

Publicerad: 22 April 2015, 07:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

Med en cykel utan hjul och en blomkruka utan blomma ska Faktum öppna ögonen på annonsörerna.


Ämnen i artikeln:

Faktum

Under de tre senaste åren har Faktum breddat sitt redaktionella innehåll och ses numera som ett samhällsmagasin som säljs på gatan av personer som lever i hemlöshet och socialt utanförskap. Enligt Åse Henell, vd på Faktum, hänger fördomarna om Faktum kvar vilket leder till mycket osåld annonsyta.

– Många mediebyråer och marknadschefer tror att de som köper vår tidning gör det bara av välgörenhet. Undersökningar vi har gjort säger att att sextio procent av läsarna läser 95 procent eller mer av tidningen. Det är fantastiska siffror, säger Åse Henell till Dagens Media.

För att uppmärksamma mediebyråer och marknadschefer om detta har Faktum startat en kampanj med Invinn. I går landade ett pussel med en saknad pusselbit på flera marknadschefers bord och i dag lanseras en gerillakampanj.

– Vi ville visa dem att det saknas något viktigt i mediemixen. Gerillakampanjen utförs utanför tre mediebyråer i Stockholm, Göteborg och Malmö där vi ska uppmärksamma det här fysiskt, säger Åse Henell.

Detta ska uppmärksammas med bland annat en cykel utan hjul, ett hundkoppel utan hund och en blomkruka utan en blomma.

– Folk har varit väldigt nyfikna på kampanjen. I dag och i morgon kommer också våra annonssäljare på Faktum dela ut den sista pusselbiten till de som har fått pusslet, säger Åse Henell och fortsätter:

– Vi tror dock inte att vi kommer att se något resultat hos annonsörerna under de närmaste tre månaderna. Det här är en långsiktig process.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Faktum

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev