Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Faktum: Därför ökar vi 57 procent

Publicerad: 12 Juni 2013, 08:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:42

Faktums rekordökning hänger på två faktorer: ett växande utanförskap och att tidningen fått ett redaktionellt ansiktslyft.


Ämnen i artikeln:

Faktum

På Faktums redaktion i Göteborg är det full aktivitet. Nästa nummer av gatutidningen ska just gå i tryck när Dagens Media ringer angående de senaste siffrorna från Orvesto Konsument som visar på att tidningen ökat sin räckvidd från 65 000 läsare till 119 000 läsare sedan tidningen började mätas 2011.

57 procents ökning, vad beror det på?

– Jag tror det beror på två faktorer. Dels blir antalet hemlösa och det sociala utanförskapet större dels för att vi lyckats skapa en tidning som är formmässigt och innehållsmässigt tilltalande, säger Faktums vd Gustaf Rönneklev till Dagens Media.

Faktum finns i Göteborg och i Skåne och har cirka 800 säljare varav hälften är aktiva under ett år.

– De kommer in och köper tidningen för 25 kronor och säljer den för det dubbla priset. Mellanskillnaden får de behålla, säger Gustaf Rönneklev.

För två år sedan fick tidningen en ny redaktionell profil för att bli en renodlad gatutidning.

– Vi har blivit ett mer guidande magasin som tipsar om vad som händer på stan. Vi har även satsat mycket på omslagen och vill att varje omslag ska vara ett konstverk i sig, säger Aaron Israelson, chefredaktör på Faktum.

Vad gäller konkurrensen har tidningen en fördel i och med att den har en unik distributionskanal.

– Våra säljare finns där människor rör sig så vi får en bra exponering, säger Gustaf Rönneklev.

Om tidningen kommer fortsätta öka tror han beror på många faktorer.

– Vi börjar se frukten av det vi jobbat för, det vill säga att de som säljer tidningen ska börja läsa den, säger Gustaf Rönneklev.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

Faktum

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.