Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

F&B vann Bonniers annonstävling

Publicerad: 30 Mars 2011, 17:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Här är vinnarna i Nya Uppslag.


Ämnen i artikeln:

BerghsRuthFältman MalménForsman BodenforsBerntzon Bylund

Forsman & Bodenfors Volvo-annons ”Från A till BB” vann guld i Bonniers annonstävling Nya uppslag. Holland & Philipsson gjorde bästa Ipadannonsen.

”Genialt”, tyckte juryn om Forsman & Bodenfors Volvo-annons med den korta men tydliga copytexten ”Från A till BB”. Annonsen gick i Mama.

Totalt delades sju priser ut i tävlingen. Berntzon Bylund tog hem två av dem. Ett silver för Papperskretsens ”kändisannons” i tidningen S och ett brons för Kia Motors-kampanjen ”Drive in” i Teknikens värld.

Det nyinstiftade priset ”Nya format” gick till Holland & Philipssons Ipad-annons för Folkpool i tidningen Allt om resors app, som bland annat använde ljud.

Här är alla vinnarna:

GULD

Byrå: Forsman & Bodenfors

Arbetsgrupp: Johan Eghammer Filip Nilsson Jacob Nelson Mikko Timonen Anders Bothen Anna Levegård F&B factory

Kund: Volvo Personvagnar Sverige

Bidragets namn: Från A till BB

Titel: Tidningen Mama

”När det är dags för en av dina livs viktigaste bilturer, då gäller det att åka raka spåret. Volvo ger stilrent, minimalistiskt och klart besked till Mamas läsare, och kör utan omväg hela vägen in i mål. Genialt!”

SILVER

Byrå: Berntzon Bylund

Arbetsgrupp: Johan Gustafsson Erik Olsson Hans Bylund Joachim Berntzon Ewa Nero Marie Carlström Nils-Gustav Tollman

Kund: Papperskretsen

Bidragets namn: Kändisannonsen

Titel: Tidningen S

”All pr är bra pr, även om man kommer från Grythyttan och blundar för kameran. I Tidningen S råder en naturlig lystenhet efter skvaller, och när Papperskretsen bjuder på en interaktiv snackis blir upplevelsen lika träffsäker som förundrande. Charmant!”

BRONS Byrå: Ruth Arbetsgrupp: Ruth Kund: Myrorna Bidragets namn: Älska återanvändning Titel: Tidningen Hem & Antik

”I en miljö som andas vintage framstår uppmaningen till återvinning särskilt relevant. Hem & Antiks läsare vet att uppskatta sakers rätta värde, så även när det gäller själva tidningen som med Myrornas hjälp kanske får nytt liv”.

BRONS

Byrå: Berntzon Bylund

Arbetsgrupp: Johan Gustafsson Erik Olsson Hans Bylund Joachim Berntzon Sofia Staaf Ewa Nero Marcus Kurn/Sylvie

Kund: Kia Motors

Bidragets namn: Drive in

Titel: Teknikens Världs

”Ibland behöver de bästa sakerna vridas bakochfram för att komma till sin fulla rätt. Baklängesbio i bilen är något Teknikens Världs läsare vill ha när Kia visar sin bästa framsida”.

FRAMTIDA UPPSLAG Skola: Berghs Kund: HSB Bidragets namn: Tidsresan Titel: Mama Arbetsgrupp: Johan Leandersson Oskar Wettergren

Tidning: Mama

”En chockerande tanke för just den här tidningens läsare. En snyggt arbetad annons som utnyttjar uppslagets möjligheter , sätter sig i magen och skapar en bild om framtiden för mitt barn och mig som förälder – en bild ingen av oss egentligen vill dela. Som läsare kan vi dock inte missa annonsen som på ett elegant och humoristiskt sätt lyckas vara både modern och återanknyta till HSBs klassiska reklamfilmer skapade av Roy Andersson. Den här annonsen bär verkligen budskapet – bospara i tid”.

NYA FORMAT Byrå: Holland & Philipson Kund: Folkpool Bidragets namn: Borta bra men hemma bäst Tidning: Allt om Resor Arbetsgrupp: Robin Tesch Daniel Philipson Mats Holland

”En smart lösning som väl utnyttjar Ipadens fördel och sätter besväret med att resa i stark kontrast mot lyckan med en egen pool. Ljud, lager och kopplingar till nätet - allt fungerar utan att störa och förhöjer effekten och nöjet av att läsa annonsen”. 

PUBLIKPRISET Byrå: Fältman & Malmén Arbetsgrupp: Johan Eriksson Magnus Fältman Bo Tidelius Carolina Thoors Ulf Arkfelt, Daniel Eriksson Kund: Trygga Barnen Bidragets namn: Trygga Barnen Titel: Tara

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev