Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Eyetracking nästa för IDG

Publicerad: 4 december 2012, 06:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

IDG kan numera erbjuda annonsörerna ögonrörelsestudier.


Ämnen i artikeln:

IDG

Med hjälp av webbkameror spelar IDG in sina läsarpanelisters ögonrörelser. Tidigare var respondenterna tvungna att använda specialbyggda datorer för att kunna genomföra testerna, men nu räcker det med vanliga webbkameror i hemmen.

Ögonrörelsestudien ska sedan kombineras med ram-mätningar och IDG:s egen kampanjstatistik.

– Ögonrörelsestudier har funnits ett tag men det är egentligen först nu som en annonsör kan börja dra nytta av teknikens fördelar på en högre nivå. Att mäta sin annons i en redaktionell miljö är a och o för att på bästa möjliga sätt utvärdera dess effekt. En annons kan fristående vara hur bra som helst men i sitt kontextuella sammanhang gäller andra förutsättningar till att få ett lyckat utfall, säger Peter Agoston, IDG:s digitala affärsutvecklingschef, i ett pressmeddelande.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IDG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.