onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tidskrifter

Estelle Ejdeholm: ”Rysslands invasion av Ukraina skakade om oss alla”

Publicerad: 29 december 2022, 07:38

”Det som händer i vår omvärld påverkar våra läsare, besökare och annonsörer likväl som oss själva”, säger Estelle Ejdeholm, publisher/förlagschef på Story House Egmont, och konstaterar att Rysslands krig mot Ukraina har färgat 2022.

Rysslands krig mot Ukraina, den finska pappersstrejken och regeringsskiftet är några av de viktigaste branschhändelserna under 2022, enligt Estelle Ejdeholm, publisher/förlagschef på Story House Egmont.

Ämnen i artikeln:

EgmontEstelle EjdeholmDagens Medias julenkät 2022Nyheter

RDM

Redaktionen Dagens Media


Det nalkas årsavslut och Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.

Estelle Ejdeholm, publisher/förlagschef på Story House Egmont.

Vilka var de viktigaste branschhändelserna 2022?

– Det som händer i vår omvärld påverkar våra läsare, besökare och annonsörer likväl som oss själva. Rysslands invasion av Ukraina skakade om oss alla och har givit nya perspektiv på så mycket, personligt såväl som yrkesmässigt. Tyvärr ser vi också en ökad hotbild mot journalister i det ofta polariserade debattklimat som råder. Den finska pappersstrejken var en utmaning under året liksom energikrisen som fortfarande pågår. Högre kostnader i kombination med förändrade konsumentbeteenden ställer krav på både innovation och effektiviseringar i en redan utsatt bransch. Vi fick också en ny regering och därmed en ny kulturminister.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Privat avlägger jag inga nyårslöften utan brukar försöka summera året som passerat och i stället formulera önskningar och en riktning inför framtiden. Yrkesmässigt ska jag bli ännu bättre på att omvärldsbevaka i ett bredare perspektiv och ta intryck av personer utanför branschen.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?

– EU-kommissionens initiativ, Digital Markets Act (DMA) och Digital Services Act (DSA), kommer att påverka oss och förhoppningsvis ge förutsättningar för en mer transparent och rättvis digital marknad på sikt. Vi har också frågor som rör nollmoms, varannandagsutdelningen och att det blir allt svårare att rekrytera rätt kompetens.

– Vi kommer att bevaka Metaverse, de alltmer populära AI-apparna, varav man med vissa kan få fina konstutmärkelser numera, samt vilka sociala medier-kanaler som växer och vilka som backar, men i slutändan handlar det ändå om att skapa kreativt och autentiskt innehåll och att vara i rätt kanal för sin målgrupp. Att skapa god, opartisk journalistik kommer att vara det mest avgörande för branschen även 2023. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev