Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Ekonomipressen tappar läsare

Publicerad: 30 Maj 2013, 21:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:44

Samtliga ekonomitidningar tappar läsare i Orvesto Näringsliv. Allra mest tappar DI Dimension och Näringsliv.


Ämnen i artikeln:

Orvesto Näringsliv

Inför förra årets Orvesto Näringsliv gjordes mätningen om – populationen breddades från 2,7 till 4,4 miljoner yrkesarbetande svenskar och flera nya produkter, däribland en day in life-undersökning, tillkom.

Förändringen fick dock till följd att räckvidderna blev högre och att det inte gick att jämföra siffrorna med tidigare mätningar.

Men nu släpps alltså den andra mätningen med den nya populationen, och därmed går det också att göra ordentliga jämförelser.

Mätningen är dock dyster läsning för de flesta titlar. Dagspressen liksom ekonomitidningarna tappar i räckvidd.

Bland morgonpressen ser det värst ut för Svenska Dagbladet som tappar drygt 17 procent på vardagarna och har en räckvidd på 214 000 läsare. Lika mycket tappar Näringsliv och når nu 187 000 läsare.

Också Dagens Industri backar med tvåsiffriga tal till en räckvidd på 225 000 läsare. Det är en minskning på 14 procent.

City, som nyligen lade ner utgåvorna i Kristianstad, Helsingborg och Landskrona, har det kämpigt i både Malmö och Lund. Malmöutgåvan backar med hela 25 procent till 47 000 läsare, medan City Lund tappar 12 procent till 29 000 läsare.

Men Orvesto Näringsliv är framför allt viktig för affärstidskrifterna, eftersom populationen utgör deras huvudmålgrupp.

Värst ser det ut för Dagens Industris bilagor. DI Dimension tappar nästan 23 procent av räckvidden och når nu 124 000 läsare. DI Weekends tapp hamnar på 15 procent och räckvidden uppgår till 205 000 läsare.

Ärkerivalerna Affärsvärlden och Veckans Affärer tappar 12 respektive 2 procent av räckvidden. Affärsvärlden är dock störst av de två med en räckvidd på 51 000 läsare, medan Veckans Affärer når 46 000 läsare.

Men det finns även ljuspunkter i Orvesto Näringsliv. Byggtidningarna Byggindustrin och Byggfakta ökar räckvidden med 18 respektive 14 procent. Byggindustrin når därmed 32 000 läsare och Byggfakta når 24 000 läsare. Konkurrenten Byggvärlden mäts återigen och har en räckvidd på 33 000 läsare.

Värt att notera är dessutom att Dagens Media och Resumé ökar med över 40 procent vardera. Dagens Media ökar räckvidden med 41 procent till 24 000 läsare, medan Resumé ökar med 44 procent och nu når 36 000 läsare.

Någon riktigt bra förklaring till de kraftiga ökningarna har dock inte TNS Sifo.

– Vi har inte förändrat mätningen eller formuläret. Min misstanke var att det kanske var fler människor inom mediebranschen med i mätningen i år, men det var fel, säger Peter Callius, affärsområdeschef för Orvesto på TNS Sifo.

En möjlig förklaring är istället det ökande intresset för medier och varumärkesfrågor bland allmänheten.

– Mediefrågorna kommer allt högre upp på den allmänna agendan och till och med P4 pratar om tidningsdöden. Explosionen av sociala medier påverkar säkert också.

Se fler räckvidder i dokumentet här uppe till höger.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Orvesto Näringsliv

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.