Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Egmonts nya tidning – om dansmusik

Publicerad: 18 Februari 2015, 09:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:12

Egmont Publishing startar tidningen Hype om elektronisk dansmusik.


Ämnen i artikeln:

Egmont

Första numret av Hype når butikerna i morgon torsdag. Tidningen bevakar bland annat dj-scenen, där Sverige har flera världsstjärnor, och musikfestivaler som Summerburst och Tomorroland.

– Elektronisk dansmusik, eller EDM, är väldigt populärt i Sverige med många engagerade fans, men hittills har det inte skrivits särskilt mycket om den här scenen, åtminståne inte i tidskriftsform. Därför vill vi prova och se om det funkar, säger Daniel Carlsson, ansvarig utgivare för tidningen på Egmont Publishing, till Dagens Media.

Hype produceras av en frilansredaktion knuten till Egmont Publishing i Malmö, med Estelle Jandermark som redaktör.

– Estelle har ett brinnande intresse för den här scenen, och har anlitats av oss tidigare på frilansbasis, säger Daniel Carlsson.

Tidningen ska komma med ett nytt nummer varannan månad. Hittills är sex nummer planerade under 2015.

– Om det blir fortsatt utgivning efter det beror på hur det går med försäljningen, säger Daniel Carlsson.

Målgruppen är ungdomar och unga vuxna. Egmont har startat en lanseringskampanj, främst i sociala medier, för att informera om den nya tidningen.

– Vi riktar oss till EDM-fans och når dem framför allt på Facebook, Instagram och Youtube, men det blir även en del printannonsering, säger Christina Gustafsson, marknadschef på Egmont, till Dagens Media.

Från start är upplagan 12 000 exemplar som kommer att distribueras via Tidsam. Finansieringen sker via annonser och lösnummerförsäljning.

– Vi kommer även ha en digital närvaro på Facebook och Instagram för att läsarna kontinuerligt ska kunna följa redaktionens arbete, säger Daniel Carlsson.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Egmont

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev