Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Egmont startar kajaktidning

Publicerad: 11 Mars 2011, 13:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Han grundade tidningen Paddling. Nu startar Lars Larsson konkurrenten "Utemagasinet Kajak" tillsammans med förlaget Egmont.


Ämnen i artikeln:

Egmont Tidskrifter

"Utemagasinet Kajak" ska rikta sig till personer som inte är helt insatta i sporten.

Tidningen ska erbjuda allt från inspirerande reportage till mer handfasta tips och guider.

– Många upplever det som en djungel. De vet kanske inte vad ska ha för kajak eller prylar, säger tidningens redaktör Lars Larsson.

Tanken med "Utemagasinet Kajak" är att göra det enklare för nybörjare och intresserade att komma igång med paddling, berättar han vidare.

Tidningen ska distribueras tillsammans med Egmonts titlar Utemagasinet, Sportfack, Blossom och Vagabond.

Enligt Lars Larsson passar Vagabonds och Blossoms läsare väldigt bra in.

– De är intresserade av aktiviteter, gillar att vara ute i naturen och är hälsomedvetna, säger han och menar att den breda distributionen dessutom gör tidningen mer intressant för annonsörerna.

"Utemagasinet Kajak" kommer att konkurrera med Go Outside Publishings "Tidningen Paddling". En tidning som grundades av Lars Larsson, och som han tills i somras var chefredaktör för.

Go Outside Publishing ger även ut tidningen "Outside Magazine", en konkurrent till Egmonts Utemagasinet.

– Det här är ett sätt för Utemagasinet att ta ett starkare grepp om kajakmarknaden, säger Lars Larsson.

Första numret kommer i maj, tillsammans med Utemagasinet. Planen är att släppa ett nummer om året.

Upplagan kommer att ligga på runt 40 000 exemplar.

Priset för en helsidesannons i den nya tidningen är 33 000 kronor brutto.

Ardalan Samimi


Ämnen i artikeln:

Egmont Tidskrifter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev