Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Egmont Publishing kapar 36 redaktionella tjänster

Publicerad: 24 September 2019, 09:22

”Det är tuffa tider och tuffa tider kräver ibland tuffa beslut”, säger Per Kjellander, vd Egmont Publishing, till Dagens Media.

Egmont Publishing planerar att lägga ut merparten av allt redaktionellt innehåll på frilans. Sammanlagt berörs 43 personer av förslaget och över hälften av de redaktionella tjänsterna försvinner.


Ämnen i artikeln:

Per KjellanderEgmont Publishing

I samband med en omfattande omorganisation kapar Egmont Publishing totalt 43 tjänster, varav 36 är redaktionella. Förslaget till omorganisationen meddelades personalen under ett möte idag tisdag. Titlar som berörs är bland annat specialintressetitlar som Vagabond, Auto motor och sport, Classic Motor, Praktisk Båtägande och Café. 

Istället ska innehållet till titlarna läggas ut på frilans. Samtidigt flyttar man även Icakurirens redaktion till kontoret i Malmö där Egmonts största tidning Hemmets Journal sedan tidigare finns. 

Främst är det redaktionen och journalister i Stockholm som berörs av förslaget, men även tjänster inom HR, marknad och annons drabbas. Per Kjellander, vd på Egmont Publishing, säger att inga titlar kommer läggas ned i samband med förändringen. Hur mycket de beräknar spara in på förändringen vill Per Kjellander inte kommentera. 

Bakgrunden till förändringen är att Egmont Publishing inte lyckats kompensera digitalt för tappet i print. 

– Ser man det från ett utifrånperspektiv så påverkar digitaliseringen alla medieslag. Men om du tittar på områden som tv, musik och även dagstidningarna så har man hittat en form för hur den digitala affären ska se ut. Tittar du på tidskrifter så är det inte lika självklart, säger Per Kjellander och fortsätter:

– Vi har många digitala initiativ som vi jobbar med. Vi har lanserat premiumtjänst för Motor och Sport, vi har onlinekurser, vi lanserar en ny digital värld kring Bamse inom kort och vi har en annonsaffär digitalt. Vi har många bra digitala spår men det kompenserar ändå inte det tapp som vi ser på upplagor och annonsintäkter i våra tryckta titlar. Det är den krassa verkligheten. 

Givet att ni trots de digitala satsningar du nämner inte lyckats kompensera för tappet i print – hur ska du se till att ni lyckats med detta framöver?

– Vi kommer fortsätta satsa på både befintliga och nya digitala affärsmodeller både via anställda medarbetare och via konsulter. 

Per Kjellander framhäver att man gör denna förändring för att kunna fortsätta satsa på de tryckta titlarna. 

– Vi har som ambition att uppnå större flexibilitet och lägre kostnader så att vi kan fortsätta ha kvar våra titlar. Vi tror fortsatt på print.

Egmont Publishing har under den senaste tiden gjort en del förvärv. För ett år sedan köpte de exempelvis upp Café och tidigare även Svensk Golf. Tanken är att Egmont Publishing kommer fortsätta investera i print. Samtidigt har man även investerat inom e-handelsaffären genom nätjättar som Jollyroom, Outnorth och Bagaren och Kocken. Inom affärsområdet Marketing Services har man svenska kommunikationsbyråer som Ingager, KAN och Klintberg Niléhn. 

Hur tror du att kvalitén i titlarna kommer påverkas när man lägger ut arbetet på frilans istället för på etablerade reportrar som antagligen är duktiga på just sina nischer?

– Ambitionen är såklart att det inte ska påverka kvalitén. När vi tittar på de titlar som vi  redan har genomfört den här förändringen på så är det ingenting som vi eller våra läsare reagerar på – att det har blivit sämre kvalitet. Det är självklart att vi samarbetar med journalister som är duktiga på sina ämnesområden, annars fungerar det naturligtvis inte. De här titlarna, framför allt specialintressetitlarna, bygger mycket på trovärdighet och kunnighet inom ämnesområdet. 

Det som händer nu är att förslaget ska förhandlas med berörda fack: Unionen och Journalistförbundet. Exakt när processen väntas vara klar är oklart, Per Kjellander räknar med att det åtminstone kommer ta fram till jul. 

– Det här är såklart tråkigt. Det är många duktiga medarbetare som påverkas. Det kommer bli en jobbig period framöver. Men det är tuffa tider och tuffa tider kräver ibland tuffa beslut. 

Per Kjellander säger att runt 25 redaktionella tjänster kommer finnas kvar på kontoret i Malmö och att de sju chefdredaktörstjänsterna i Stockholm kommer finnas kvar. 

Nedskärningarna är inte de första för Egmont Publishing. I slutet av 2017 kapade de 23 tjänster, vintern innan det sade förlaget upp runt 15 medarbetare och 2015 varslades 35 medarbetare, vilket Dagens Media rapporterat om tidigare. 

LÄS MER: Bokslutskartläggning: Så mår tidskrifterna 

2018 omsatte Egmont Publishing AB 780 miljoner kronor, en minskning jämfört med omkring 852 miljoner året innan. Rörelseresultatet (EBIT) ökade något, från rutn 43 miljoner 2017 till cirka 46 miljoner 2018. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.