Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Egmont köper Svensk Golf

Publicerad: 22 April 2015, 06:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:04

Det blir Egmont Publishing som tar över Svensk Golf från Svenska Golfförbundet.


Det bekräftar Egmont Publishings vd Per Kjellander för Dagens Media på onsdagsmorgonen.

– Vi äger redan Golf Digest och tycker att svensk Golf passar bra in i vår portfölj, säger Egmont Publishings vd Per Kjellander till Dagens Media.

Svensk Golf har en upplaga på 310 000 exemplar och kommer ut tio gånger om året. Köpet omfattar även sajten svenskgolf.se och en katalog som kommer ut årligen.

Samtliga fem medarbetare har fått erbjudande om att följa med till Egmont.

Under hösten kommer Egmont bilda en ny golfredaktion där både Svensk Golf och Golf Digest ingår.

– Vi har ett femårigt samarbetsavtal med Golfförbundet som innebär att tidningen fortsätter att distribueras till deras medlemmar, och det finns in nuläget inga planer på ändringar i innehåll eller redaktion, säger Per Kjellander.

Även det befintliga säljavtalet med Traveas följer med i affären.

Vad fick ni betala?

– Det får jag enligt avtalet inte berätta, säger Per Kjellander.

Som Dagens Media tidigare berättat var Egmont en av f lera intressenter att köpa golfförbundets medlemstidning. Även säljbolaget Traveas var länge intresserad av affären, och även tidningens chefredaktör Tobias Bergman ville köpa tidningen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.