Egmont köper Café: "Ett flaggskepp"

Egmont har förvärvat Café.

Egmont köper herrmodetidningen Café från Aller Media. "Det här innebär att vi får ytterligare en riktig ikon i portföljen", säger Johan Taubert, förlagsdirektör tidskrifter på Egmont.

Egmont Publishing har slutit avtal med Aller Media om att förvärva varumärket Café.

Affären träder i kraft den 1 oktober och innefattar magasinet Café och flertalet digitala kanaler, däribland den populära "Fördomspodden". I samband med förvärvet etableras en ny gemensam redaktion för alla Egmonts mode- och livsstilsvarumärken.

Inom herrmodesegmentet har Egmont sedan tidigare varumärkena King och Manolo.

– Egmont har redan idag en jättestark position inom målgruppen män, både vad gäller våra bil-, båt- och modetitlar, säger Johan Taubert, förlagsdirektör tidskrifter på Egmont, till Dagens Media.

– Med Café skapar vi ytterligare chanser att ta position och stäkra oss inom modesegmentet. Vi ser fina möjligheter till synergieffekter och kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan redaktionerna. Det här innebär att vi får ytterligare en riktig ikon i portföljen – Café är ett eget flaggskepp. Det känns jätteroligt, fortsätter han.

Är planen att slå ihop herrmodevarumärkena?

– Inte från dag ett, till att börja med kommer vi fortsätta att arbeta med både King och Café i alla våra kanaler. Men vad som sker på sikt vet vi inte idag. Steg ett är att Kristofer Steneberg (Cafés chefredaktör, reds. anm.) ska lära känna våra medarbetare och tillsammans ta fram en plan framåt.

Kommer alla medarbetare att få vara kvar?

– Ja, utifrån vad vi vet idag så stannar alla kvar.

Aller medias vd Bodil Ericsson Torp kommenterar försäljningen i ett pressmeddelande:

– Café är närmast en ikon, ett fantastiskt varumärke med ett innehåll som har skapat en lång och stark relation till en stor del av Sveriges män. Vi renodlar nu vår affär inom Aller media och det finns inte tillräckliga synergier med vår i övrigt kvinnoinriktade portfölj. Jag är därmed glad över att kunna lämna över Café till en ny stark ägare i Egmont Publishing där Café får bättre förutsättningar för att fortsätta en stark utveckling på marknaden.

Den första utgåvan av Café i Egmonts regi kommer ut den 15 november.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-09-27 14.15Uppdaterad 2018-09-27 14.24

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: