Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

Egmont kapar 37 tjänster

Egmont Publishing varslar totalt 37 medarbetare – både redaktionella och kommersiella tjänster.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 29 September 2015, 07:00
Uppdaterad: 17 Mars 2016, 10:56

Ämnen i artikeln:

Egmont Publishing

Egmont Publishing gör en omfattande organisationsförändring. Bakgrunden är dels att segmentet Man har haft ”resultatutmaningar” och dels att förlaget gör en digital satsning, berättar vd:n Per Kjellander.

– Det här är ett förslag till förändring som vi nu ska förhandla om. Totalt berör det 37 av våra 330 tjänster, säger Per Kjellander till Dagens Media.

Cirka hälften av de 37 tjänsterna är redaktionella och resten kommersiella tjänster.

Förändringen görs i flera delar:

* Utgivningen av Datormagazin och PC Gamer upphör vid årsskiftet.

* Båtnytt och Vi Båtägare slås ihop till en gemensam titel.

* Kontoret i Åre som producerat Åka Skidor och Utemagasinet läggs ner, istället läggs redaktörskapet ut på frilans med projektledning från huvudkontoret i Solna.

* Titeln Travel News ska säljas.

* Delar av annonsförsäljningen ska outsourcas.

Dessutom bildar Egmont Publishing ett nytt bolag dit de digitala verksamheterna ska koncentreras med redaktioner, annonsförsäljning och teknisk uveckling. Totalt ska bolaget ha 27 medarbetare som leds av Egmont Publishings digitalchef John Severinson.

– Det gör vi för att få ökad tydlighet inom det digitala området och ett starkare fokus på just den digitala annonsaffären.

Hur stor besparing räknar ni med?

– Det går inte riktigt att svara på eftersom vi också tar bort intäkter. Men vi får en betydligt sundare lönsamhet inom manssegmentet efter förändringen, säger Per Kjellander och fortsätter:

– Det känns väldigt trist att behöva genomföra denna förändring, som innebär att många duktiga och omtyckta medarbetare tvingas lämna företaget. Det har varit ett tufft men samtidigt nödvändigt beslut, för att säkra att vi även i framtiden är ett av Sveriges mest framgångsrika och lönsamma medieföretag.

Egmont i Malmö berörs inte av förändringen. Det gör heller inte Forma Publishing, som förra hösten köptes av Egmont.

LÄS ÄVEN:

Egmont slår ihop golfredaktioner

Egmont Publishing ökar resultatet med drygt 20 miljoner

Ämnen i artikeln:

Egmont Publishing

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.