Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Egmont ger sig in i matstriden

Publicerad: 18 April 2013, 04:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:46

Egmont Tidskrifter ger sig in i matsegmentet. Den 25 april lanserar de titeln Bakat & Gott i handeln.


Ämnen i artikeln:

Egmont Tidskrifter

Tidningen ska ges ut sex gånger per år, under varumärket Hemmets Journal. Förutom bakning ska den innehålla recept på mat som man kan äta till det nybakade brödet, liksom sådant som befinner sig i gränslandet mellan bakning och matlagning – som pizza och paj.

Enligt Egmont Tidskrifters vd Per Kjellander har tidningen en ”unik kombination av bakning och matlagning”.

– Baktrenden är ju stark och vi tror att vi hittat en position som ingen annan har med vår baktidning, så den tror vi starkt på, säger han.

Kokboksförfattaren Caroline Hofberg blir redaktör för tidningen.

– Det här med mat har varit otroligt populärt i 15 år och verkar inte avta. För några år sedan kom surdegstrenden och jag tror att det är den som har gjort att det har blivit så populärt med bakning. Unga tjejer bakar cupcakes och kondisbitar.

Förhoppningen är att Bakat & Gott ska locka en ny målgrupp.

– Jag hoppas nå en yngre medelålder än Hemmets Journal. Nu bakar alla, medel­ålders, deras barn och barnbarn. Det är främst kvinnor. Män bakar mer matbröd än kondisbitar, säger Caroline Hofberg.

Förutom bakrecept och plocksidor kommer tidningen att innehålla reportage med intressanta personer – kända som okända.

Läs mer om mattitlarna i Dagens Media nummer 7 2013 – som finns i papperform och för läsplatta.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Egmont Tidskrifter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev