Tidskrifter
Egmont byter namn
Publicerad: 5 januari 2021, 09:26
Namnbytet görs för att spegla den senaste tidens utveckling på förlaget: ”Vi vill tydliggöra att vår verksamhet numera innefattar mycket mer än medier”, säger vd:n Per Kjellander i en kommentar.
Efter namnbytet blir Egmont Publishing i stället Story House Egmont.
Ämnen i artikeln:
EgmontGenom att byta namn vill Egmont i större utsträckning spegla den utveckling när det gäller nya affärsområden, varumärken och produkter som skett på förlaget de senaste åren.
Det nya namnet, Story House Egmont, är ett samlingsnamn för hela Egmont Publishing, som har verksamhet i Danmark, Norge och Sverige samt ytterligare 15 europeiska länder.
Story House Egmonts verksamhet består av de tre affärsområdena ”Media”, ”Agencies” och ”E-commerce”.
– Vårt publicistiska arbete ligger oss varmt om hjärtat och vi kommer även fortsättningsvis att ha ett starkt fokus på att skapa och förmedla inspirerande innehåll för våra miljontals läsare genom olika format och plattformar, säger Per Kjellander, vd för Story House Egmont i Sverige i ett pressmeddelande och fortsätter:
LÄS OCKSÅ: Så tacklar förlagsjättarna tidskriftskrisen – här är strategierna
– Samtidigt vill vi tydliggöra att vår verksamhet numera innefattar mycket mer än medier, som till exempel våra snabbt växande områden ”E-commerce” och ”Agencies”. Story House Egmont är ett framåtriktat namn som signalerar att under vårt gemensamma tak inryms såväl starka medier, som ledande e-handels- och kommunikations- verksamheter.
Bland de tidskrifter svenska Egmont ger ut återfinns bland annat Bamse, Kalle Anka, Hemmets Journal, Icakuriren, Vagabond, Hus & Hem, Auto motor & sport, Café och Kärnan.
När det kommer till e-handelsbolag äger Egmont bland annat Outnorth, Bagaren och Kocken, Jollyroom och sedan alldeles nyligen även Royal Design Group.