Tidskrifter
Efter uppköpet: Icanyheter blir Dagligvarunytt
Publicerad: 22 september 2020, 08:55
Dagligvarunytt, tidigare Icanyheter, har varit utan sajt sedan 2012.
Kort efter Bonniers köp av Icanyheter byter tidningen namn och blir med ny sajt.
Det var i slutet av mars som Bonnier-ägda Di-gruppen tog över aktierna i Hakon Media från Icahandlarnas förbund. Bland titlarna finns Icanyheter och Market.
Ett halvår senare byter Icanyheter i stället namn till Dagligvarunytt.
– Varumärket har funnits sedan 1968 men när vi köptes av Bonnier var det en del av dealen att Ica skulle försvinna ur namnet inom ett år. Då kände vi att det var lika bra att göra det så snabbt som möjligt. Så det sker på fredag, säger Pontus Edman, tf chefredaktör för Dagligvarunytt, till Dagens Media.
LÄS ÄVEN: Icanyheter och Market får ny chefredaktör
Förutom ett nytt namn lanseras även en sajt i veckan, något Daglivarunytt har varit utan sedan 2012.
– Vi har varit utan sajt länge. När jag kom till Icanyheter 2012 stängde man sajten och gick åt helt motsatt håll som alla andra. Men nu är det dags igen, vilket känns väldigt bra.
Pontus Edman säger att han hittills bara fått positiva reaktioner från läsarna om namnbytet.
Förutom namnbytet, vad har det hittills inneburit att ha blivit uppköpta av Bonnier?
– Man märker att vi ägs av en erfaren och stor medieägare. Vi kommer från ett litet bolag där vi var runt 25 personer, när vi har arbetat med sajtprojektet har vi suttit på möte runt 40 personer som bara jobbar ed läsarintäkter kring sajten. Det är en otrolig kraftsamling kring sajten och man märker trycket i vad Bonnier kan erbjuda.
Har du märkt av något negativt med att tillhöra en större koncern?
– Det är svårt att säga i coronatider i och med att vi inte har varit så mycket på Gjörwellsgatan än. Det är klart att det blir mer familjärt i ett litet bolag, nu är vi en av 2500 personer. I sammanhanget blir det något annat i det men vi har inte riktigt märkt av det i och med att vi har arbetat på distans. Hittills har det bara varit positivt.
Under 2019 omsatte Hakon Media omkring 33 miljoner kronor och uppvisade ett rörelseresultat (EBIT) på -4,6 miljoner kronor.