Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

Efter ett år med svarta siffror – åter förlust för Nöjesguiden

Publicerad: 24 Juli 2019, 13:28

Röda siffror, försenade betalningar och ökade skulder när Nöjesguiden lämnar in bokslut: ”Vi har rustat bolaget för framtiden och tagit strukturella kostnader som kommer gynna oss framledes”, säger vd:n Stefan Hallenius


Ämnen i artikeln:

Nöjesguiden

Nöjesguiden, som sedan 2016 är en del av HKM Media, omsatte mellan juni 2017 och samma månad förra året, 18 miljoner kronor netto. Året före låg man på ungefär samma nivå: 19,3 miljoner kronor.

På sista raden ser det däremot annorlunda ut. I juni 2017 redovisade tidningen ett litet plusresultat om 580 000 kronor, EBIT. Förra året däremot, gick Nöjesguiden back med över en miljon, EBIT.

Skulderna har ökat: leverantörskulderna ligger på 3,4 miljoner, vilket är en ökning med över 40 procent jämfört med förra bokslutet. Bankskulderna har ökat med mer än femtio procent, från 900 000 till två miljoner.

PWC, som utfört revision över Nöjesguiden årsredovisning pekar dessutom på en del otydlighetet i bokslutet, och anmärker på att bolaget vid flertalet tillfällen inte betalat avdragen skatt, sociala avgifter och mervärdesskatt i tid.

Stefan Hallenius är vd på moderbolaget HKM Media. 

När Dagens Media frågar honom vad de röda siffrorna, skulderna och försenade betalningarna beror på, återkommer han via mejl:

– Att våra bankskulder ökar är för att vi arbetar med belåning av våra fakturor, och vi fakturerar mer nu än tidigare. Då blir det så per automatik. 

Ökningen i leverantörsskulder är främst koncernrelaterade skulder, skriver han.

– Föregående år var ett förlängt finansiellt år på 18 månader. Vår omsättning har således ökat med drygt 40 procent, och det känns positivt. Vi har rustat bolaget för framtiden och tagit strukturella kostnader som kommer gynna oss framledes, skriver han.

Stefan Hallenius pekar på att det är nettoresultatet som hamnar på minus en miljon. Årsresultatet landar på minus 54 000 kronor. 

Vid förra bokslutet låg det samma på 465 000 kronor, plus.

Nöjesguiden köpte under 2018 magasinet Kingsize. I Bolaget ingår även titlarna Bästa Drycker, Totally Stockholm, Totally Gothenburg samt Djungeltrumman. Under  våren 2018 avgick dåvarande chefredaktören Jenny Norlander. Hon, tillsammans med flera andra tidigare medarbetare, gick tillsammans ut och berättade om en arbetsmiljö på bolaget som de ansåg var ogynnsam för kvinnor. 

LÄS MER: Personalflykt från nöjesguiden 

Efter det tillsatte  vd:n Stefan Hallenius en utredning.

Nöjesguiden hade vid årsredovisningens inlämning tolv anställda, varav åtta är kvinnor.

Vice vd:n Pelle Tamleht tog våren 2018 över chefredaktörskapet efter Jenny Nordlander.

Janne Naess

Reporter (Föräldraledig)

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Nöjesguiden

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.