Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tidskrifter

DG Media bröt med First Class Magazine – efter bara veckor

Publicerad: 30 April 2019, 11:19

Samarbetet mellan DG Media och First Class magazine blev kort.

DG Medias vd Mark Dixon om kontraktsbrottet: ”Det enda jag kan säga är att det inte slutade väl för någon av oss”.


Ämnen i artikeln:

Aller

I höstas berättade Dagens Media om att det Aller-ägda säljbolaget DG Media ingått ett samarbete med First Class Magazine. Ett samarbete som skulle visa sig bli ytterst kortlivat.

Tidskriften, vars usp är att den distribueras till storstadsbor med en personlig årsinkomst på minst tre miljoner kronor, skulle ingå i DG Medias existerande high end-portfölj av magasin i Sverige, där bland annat SAS Scandinavian Traveler och Mercedes Me magazine ingår.

– Att representera ett sådant prestigefyllt mediemärke, och därmed erbjuda annonsörer tillgång till Sveriges högsta inkomster, är underbart. Tidningen är en statussymbol i sig. Jag är glad för vårt team i Stockholm och vet att deras engagemang och talang kommer att göra detta partnerskap till en stor framgång för DG Media och First Class Magazine, kommenterade DG Medias vd Mark Dixon, när samarbetet offentliggjordes i oktober 2018.

Nu kan Dagens Media avslöja att samarbetet bröts av DG Media efter bara några veckor. 

– Vi skrev på ett kontrakt och det enda jag kan säga är att det inte slutade väl för någon av oss inblandade. Det blev ett väldigt kort samarbete, säger DG Medias vd Mark Dixon till Dagens Media.

Bara veckor efter att samarbetet kommunicerats till marknaden insåg DG Media att det inte skulle bära frukt, berättar han.

Enligt uppgift till Dagens Media ska det finnas skäl att ifrågasätta de räckviddssiffror som First Class Media uppgivit. I det pressmeddelande som gick ut när parterna ingick samarbetet, uppges att First Class Magazine har utgivning fem gånger per år, med 15.000 exemplar. Enligt egen utsago uppskattas räckvidden till 60.000 läsare. 

– Någon uppmärksammade även mig om räckviddssiffrorna, men det är ingenting som jag kan kommentera, säger Mark Dixon. 

Fick avtalsbrottet juridiska följder? 

– Historien med First Class Magasin är utspelad, det är det enda jag kan säga.

Dagens Media har sökt First Class Magazine, som avböjer att kommentera.

Janne Naess

Reporter (Föräldraledig)

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aller

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.